Avatar billede fritjof2 Nybegynder
30. april 2007 - 12:49 Der er 7 kommentarer

Størrelse af database

Hej

Jeg har et spørgsmål af lidt praktisk karakter. Hvor mange observationer kan man tilføje en tabel i en MySQL database før en den begynder at køre langsom?

Jeg har ca. 20 forskellige variable for hver observation og pt. 70 observationer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. april 2007 - 12:59 #1
20x70 felter er som sådan ingenting. Men du skal tænke i passende indexer på passende, når du skal gøre forespørgsler effektive.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. april 2007 - 12:59 #2
Men du skal tænke i passende indexer på passende **felter**, ...    ;)
Avatar billede fritjof2 Nybegynder
30. april 2007 - 13:11 #3
Det forstår jeg ikke helt. Hvad mener du med indekser?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2007 - 13:37 #4
Jeg vil sige at med de rigtige index bør man ikke bekymre sig på den lille side af 25
millioner rækker ....

Et index i en tabel er ligesom et index i en bog => noget der gør at man hurtigt kan finde
en betsmet værdi.
Avatar billede fritjof2 Nybegynder
30. april 2007 - 13:47 #5
jeg kendte ikke til index, så jeg kiggede lige lidt rundt. Jeg forstår dog stadig ikke helt, hvordan man praktisk benytter index
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2007 - 15:09 #6
du saetter index paa et felt i en tabel (evt. flere felter men lad os ignorere det indtil videre)

naar saa du laver en WHERE detfelt=X i en SQL saa bruger MySQL automatisk index og
query gaar meget hurtigere
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2007 - 16:20 #7
Tid at få afsluttet her ?