Avatar billede boomshanka Nybegynder
29. april 2007 - 18:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

GRANT kører uden fejl men tilladelser bliver ikke oprettet

Hey eksperter,

Af en eller anden grund har min nyinstalleret MySql 5.0 ingen problemer med nedenstående forespørgsel:

GRANT ALL ON mindb.* TO minbruger@'localhost' IDENTIFIED BY 'mitkodeord';

Resultatet af forespørgslen er dog "Query OK, 0 rows affected (0.00 sec)" og hvis jeg efterfølgende får vist indeholdet af mysql.user så står alle permissions til "N" for minbruger. Dog ligger den nye GRANT fint i tabellen hvis jeg kører "SHOW GRANTS FOR minbruger@localhost;. Men så snart jeg kører en simpel SELECT-forespørgsmål så brokker den sig over minbruger ikke har SELECT-rettigheder i databasen...

Er der nogen som har et bud på hvad der kan være i vejen?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2007 - 18:38 #1
1)  har du logget ud og logget ind fra der hvor du tester SELECT ?

2)  når du laver SELECT går du da ind som @localhost ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2007 - 19:50 #2
a) Det er i mysql.db dine rettigheder står, når du giver dem til en specifik database
b) Du skal køre en "flush priveleges" (eller genstarte mysql), før det virker
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2007 - 19:53 #3
Mindre alternativ stavemåde:  "flush privileges"
Avatar billede boomshanka Nybegynder
30. april 2007 - 11:15 #4
Jeg tester min SELECT fra et .NET site, og her opretter jeg en ny OdbcConnection med følgende connectionstring:

DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;DATABASE=mindb; USER=minbruger;PASSWORD=mitkodeord;OPTION=3;

Fejlen hedder "SELECT command denied to user 'minbruger'@'localhost' for table 'mintabel'". Men nu kan jeg se det virker fint hvis jeg allerede er logget på databasen som root. Så snart jeg logger af får jeg fejlen.
Avatar billede boomshanka Nybegynder
03. maj 2007 - 17:02 #5
Blot så min kommentar ikke bliver misforstået, så må det jo være muligt at oprette en bruger som sitet kan logge på databasen med, og ikke bruge root... :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. maj 2007 - 17:50 #6
Du er velkommen til at kommentere på de punkter jeg har anført som a) og b)
Avatar billede boomshanka Nybegynder
06. maj 2007 - 21:30 #7
beklager erikjacobsen - jeg mente ellers jeg havde forsøgt at genstarte serveren. Men efter jeg slettede brugeren, oprettede kontoen igen, kørte FLUSH PRIVLEGES og genstartede mysql, så virker det fint nu. :-)

Hvis du smider et svar så får du dine point (også tak til arne_v for råd).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. maj 2007 - 21:32 #8
Jeg samler slet ikke på point, tak.  Flush/genstart - kun een af dem burde være nødvendig ;)
Avatar billede boomshanka Nybegynder
07. maj 2007 - 12:57 #9
ok, tak igen!
Avatar billede boomshanka Nybegynder
27. maj 2007 - 15:42 #10
så blev det vist lukketid.