Avatar billede delphin Nybegynder
29. april 2007 - 17:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Behandle resultat af mysql join forespørgsel

Jeg vil gerne lave følgende forespørgsel til mysql database:

$query="SELECT a.*, b.* from table1 a, table2 b WHERE a.id=b.id";

Jeg bruger noget i stil med dette for at få data ud:

  $result = mysql_query($query) or die(mysql_error());

  $TotalRows = mysql_num_rows($result);
  for ( $i = 0; $i < $TotalRows; ++$i )
  {
    $results[$i] = mysql_fetch_array($result);
  };

Normalt vil man så kunne bruge resultatet således:

echo $results[$i]['id'];

Problemet er at hvis et bestemt kolonnenavn (her "id") optræder i begge tabeller så er det vel nødvendigt at skrive:

echo $results[$i]['a.id'];
echo $results[$i]['b.id'];

Men jeg synes ikke umiddelbart det virker. Jeg har fundet følgende løsning:

http://dk2.php.net/manual/en/function.mysql-fetch-array.php#66280

men det synes jeg kun virker for første post - altså for:

echo $results[0]['a.id'];
echo $results[0]['b.id'];

Nogle der kan give mig de 2 magiske linjeres kode der gør det jeg gerne vil? :-)
Avatar billede windcape Praktikant
29. april 2007 - 17:36 #1
svaret er simpelt, det kan ikke lade sig gøre.
Avatar billede windcape Praktikant
29. april 2007 - 17:37 #2
men du kan bruge SQL keywordet AS , http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/select.html

he AS keyword is optional when aliasing a select_expr. The preceding example could have been written like this:

SELECT CONCAT(last_name,', ',first_name) full_name
  FROM mytable ORDER BY full_name;

However, because the AS is optional, a subtle problem can occur if you forget the comma between two select_expr expressions: MySQL interprets the second as an alias name. For example, in the following statement, columnb is treated as an alias name:

SELECT columna columnb FROM mytable;

For this reason, it is good practice to be in the habit of using AS explicitly when specifying column aliases.
Avatar billede delphin Nybegynder
29. april 2007 - 18:25 #3
Sjovt/mærkeligt at man ikke kan gøre det... men ok - jeg kan bare bruge "AS" som du siger.

Smid et svar - så får du point - mange tak for hjælpen :-)
Avatar billede windcape Praktikant
29. april 2007 - 20:41 #4
Det er overhovedet ikke mærkeligt, fordi SQL returnere data'en sådan. PHP henter den bare.