Avatar billede mongaard Nybegynder
27. april 2007 - 14:15 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

upload af txt.-filer

Jeg har brug en helt simpel måde til at uploade txt-filer til min server. Jeg har forsøgt mig med denne løsning, men kan ikke få den til at du. Kræver det i det hele taget 2 filer at uploade en fil? Håber I kan hjælpe.

index.html:
<html>
<head>
<title>File Upload Form</title>
</head>
<body>

<form action="uploads.php" method="post"><br>
Type (or select) Filename: <input type="file" name="uploadFile">
<input type="submit" value="UploadFile">

</form>

</body>
</html>

uploads.php:
<html>
<head>
<title>Process Uploaded File</title>
</head>
<body>
<?php

move_uploaded_file ($_FILES['uploadFile'] ['tmp_name'],
      "/{$_FILES['uploadFile'] ['name']}")

?>
</body>
</html>
Avatar billede showsource Seniormester
27. april 2007 - 15:34 #1
<?php
if(isset($_FILES['uploadFile']) && is_uploaded_file($_FILES['uploadFile']['tmp_name']))
{
move_uploaded_file ($_FILES['uploadFile']['tmp_name'],
      "FULD/STI/TIL/DIR/". $_FILES['uploadFile']['name']});
}

?>

cirka .....
Avatar billede windcape Praktikant
27. april 2007 - 15:36 #2
Du har glemt enctype på din form
<form enctype="multipart/form-data" action="uploads.php" method="post">

Og du behøver IKKE at bruge fuld sti som showsource skriver, relativ filsti fra hvor uploads.php ligger virker helt fint.
Avatar billede showsource Seniormester
27. april 2007 - 15:37 #3
IKKE url sti, www.domain.dk/sti/tildir/
men harddisk-sti, f.eks.
$_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."/uploads/". $_FILES['uploadFile']['name']
Avatar billede showsource Seniormester
27. april 2007 - 15:37 #4
ha................. :O)
Avatar billede showsource Seniormester
27. april 2007 - 15:38 #5
Men /filnavn vil næppe virke...
Avatar billede showsource Seniormester
27. april 2007 - 15:42 #6
relativ vil kun virke hvis dir til upload er et underdir (eller samme dir) til scriptet
Og VED at fuld path ALTID virker, uanset PHP-opsætning på server.
Hvorimod en relativ sti kan gå hen og gi' problemer, selvom det er samme dir/underdir

Noget ex. kan jeg desværre ikke lige hive frem .....
Avatar billede windcape Praktikant
27. april 2007 - 15:44 #7
Relative stier giver kun problemer når man bruger dem forkert :p
Avatar billede mongaard Nybegynder
27. april 2007 - 16:36 #8
Tak for forslagene, men jeg kan stadig ikke få det til at virke. Jeg har rettet til i filerne som herunder:

<html>
<head>
<title>File Upload Form</title>
</head>
<body>

<form action="uploads.php" method="post"><br>
<form enctype="multipart/form-data" action="uploads.php" method="post">
Type (or select) Filename: <input type="file" name="uploadFile">
<input type="submit" value="UploadFile">

</form>

</body>
</html>

og

<html>
<head>
<title>Process Uploaded File</title>
</head>
<body>
<?php

move_uploaded_file ($_FILES['uploadFile'] ['tmp_name'],
      "/uploads/{$_FILES['uploadFile'] ['name']}")

?>
</body>
</html>

Har I flere ideer.....?
Avatar billede windcape Praktikant
27. april 2007 - 16:39 #9
check lige din html igen.... der var noget du tydeligvis misforstod.
Avatar billede mongaard Nybegynder
27. april 2007 - 17:21 #10
jeps, det gik lidt stærkt.
selvom formularen nu ser ud som her:

<form enctype="multipart/form-data" action="uploads.php" method="post">
Type (or select) Filename: <input type="file" name="uploadFile">
<input type="submit" value="UploadFile">

</form>

bliver der ikke uploadet nogen fil.
Avatar billede windcape Praktikant
27. april 2007 - 18:09 #11
put følgende kode i uploads.php

<pre>
<?php
var_dump($_FILES);
?>
</pre>

og fortæl os hvad den skriver
Avatar billede mongaard Nybegynder
27. april 2007 - 18:27 #12
array(0) {
}

af en eller anden grund bliver filen slet ikke overført til uploads.
Er det også noget man kan give vista skylden for, eller hvad kan det skyldes. Jeg har tidligere fået det til at virke udne støøre problemer.
Avatar billede windcape Praktikant
27. april 2007 - 22:09 #13
Vista er et styresystem. Hvis der er noget du kan give skylde ville det være din browser. Prøv i en rigtig browser, såsom Firefox eller Opera. (IE er klassificeret som noget skidt, der hører til i bunden af skraldespanden).
Avatar billede mongaard Nybegynder
27. april 2007 - 22:16 #14
Jeg bruger firefox, men det virker stadig ikke. Burde det virke med koden ovenfor? er der andet jeg skal gøre før det virker? Har brugt hele dagen på det efterhånden og har både kørt scripts lokalt og uploadet scripts til mit webhotel men ingen af delene vil uploade en fil.
Avatar billede mongaard Nybegynder
27. april 2007 - 23:05 #15
Jeg lukker tråden ned, da jeg har fået det til at virke, med linierne herunder.
Mærkeligt nok virker det ikke når jeg kører det lokalt, men kun på mit webhotel. Jeg har ingen problemer med php-filer ellers.

<form enctype="multipart/form-data" action="up.php" method="POST">
Send this file: <input name="userfile" type="file" />
<input type="submit" value="Send File" />
</form>

up.php:

<?php

$uploaddir = 'upload/';
$uploadfile = $uploaddir . basename($_FILES['userfile']['name']);

print basename($_FILES['userfile']['name']);
print_r($_FILES['userfile']['tmp_name']);
print_r( $uploadfile);

if (move_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'], $uploadfile)) {
    echo "File is valid, and was successfully uploaded.\n";
} else {
    echo "nogo!\n";
}
?>
Avatar billede windcape Praktikant
27. april 2007 - 23:12 #16
så smider jeg et svar for enctype="multipart/form-data" :p
Avatar billede mongaard Nybegynder
28. april 2007 - 02:32 #17
fint, og tak for interessen :)