Avatar billede skizo_someone Nybegynder
26. april 2007 - 19:43 Der er 5 kommentarer

Opsætning af dedikeret CS 1.6 på Gentoo driller

Hejsa Eksperter.

Jeg har bøvlet lidt med at få sat en dedikeret Counter-Strike 1.6 server op på Gentoo-spanden jeg har stående herhjemme, så mine studiekammerater og jeg har noget at more os med i pausen.

Jeg har fulgt et par guides jeg har støvet op hst og her, primært den jeg fundet på www.gentoo-wiki.com som jeg også har fuldendt, dog ikke med det ønskede resultat. Når jeg, som det skrives sidst i guiden, prøver at starte serveren op får jeg ikke nogen direkte fejl, men der er heller ikke nogle klienter der kan se at serveren kører og heller ej kan de logge på den ved at give den direkte ip.

Det output jeg får fra serveren ser sådan her ud:

Når jeg fyrer følgende kommando i hovedet på serveren:
./hlds_run -console -noipx -game cstrike +maxplayers 12 +map de_dust

Får jeg dette tilbage:
Auto detecting CPU
Using Pentium II Optimised binary.
Auto-restarting the server on crash

Console initialized.
scandir failed: /opt/halflife/cs/./platform/SAVE
Protocol version 47
Exe version 1.1.2.5/Stdio (cstrike)
Exe build 20:02:49 Oct 24 2006 (3651)
STEAM Auth Server
Server IP adress loopback
scandir failed: /opt/halflife/cs/./platform/SAVE

Adding master server 69.28.151.162:27010
Adding master server 72.165.61.190:27010
Connecting to Steam servers successful.
    VAC secure mode is activated.

Jeg har brugt de sidste par aftener på at finde noget brugbart information om hvordan jeg kommer udenomkring dette problem og hvad der i det hele taget er galt. Problemet er bare at langt størstedelen af de artikler jeg kan finde er fra 2004-2005 hvor det nok var mest relevant at sætte en 1.6 server op i stedet for en Source :)

Jeg er kommet frem til at det måske er fordi at jeg ikke har en Steam konto som serveren kan logge på med, denne har jeg så forsøgt at oprette i overensstemmelse med de forskellige guides, men det fejler minsandten også.

Når jeg forsøger at oprette en ny bruger gennem steam, får jeg følgende:

Kommandoen jeg bruger til at gøre et forsøg på at oprette kontoen er:

./steam -command create -username <myusername> -email my@email.com -password <mypass> -question <myquestion -answer <myanswer>

Og det jeg får tilbage fra serveren er:
WARNING: argument parameter '-email'
WARNING: argument parameter '<myemail>'
WARNING: argument parameter '-question'
WARNING: argument parameter '<myquestion>'
WARNING: argument parameter '-answer'
WARNING: argument parameter '<myanswer>
Checking bootstrapper version...

Det virker altsammen lidt spøjst, og jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig derude :)

På forhånd tak
Christian Rasmussen
Avatar billede kristianiversen Nybegynder
04. maj 2007 - 12:09 #1
Har du åbnet counter-strike porten i din router eller hvad du nu har? Det ser ud som om at din server starter fint nok.
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
14. maj 2007 - 18:43 #2
Yes, den er åben og klar til brug.
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
14. maj 2007 - 19:29 #3
Okay. Her et gennembrud.
Efter du nævnte at det så ud som at serveren startede som den skulle, tog jeg dit ord for gode varer - chancen for at du ved mere om dette end mig, er trodsalt rimelig stor :)

Jeg har før i tiden, ikke kunne finde serveren inde over server-browseren. Hverken under internet eller LAN.

Jeg blev så inspireret af din kommentar, at jeg forsøgte at køre kommandoen "connect 192.168.0.191" i konsollen. Og minsandten, den svarer sørme. Serveren viser sig endda under LAN fanebladet i server browseren.

MEN! Nu bliver det igen funky, for lige meget om jeg forsøget at joine serveren via freakshow.dyndns.dk (NAT loopback, hvis det har noget at sige) eller på dens lokale IP her på LAN - dvs. 192.168.0.191 så får jeg samme besked smidt i hovedet:

LAN Servers are restricted to local clients (Class C)

Nogle gode råd igen? ;)
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
14. maj 2007 - 19:51 #4
Okay, tilbage igen.
For det første kan jeg få lov til at logge på serveren både ved at bruge freakshow.dyndns.dk OG ved at bruge den lokale IP 192.168.0.191 hvis jeg har sat "sv_lan 1" i server.cfg. Dog kan klienter udefra ikke få lov til at hoppe på. De får den fejlbesked jeg har beskrevet i tidligere post.

Hvis jeg starter serveren med "sv_lan 0" kan hverken jeg på LAN eller klienter udefra komme på. Er det ikke muligt at få begge dele til at virke?
Avatar billede kristianiversen Nybegynder
14. maj 2007 - 21:48 #5
Ja se jeg ved heller ikke meget om linux og er faktisk også selv ret ny på området, så jeg er måske den forkerte du har fået fat i. Beklager hvis jeg skræmte de rigtige eksperter væk.

Men forstår ikke hvorfor der er så mange problemer med din opsætning, da jeg satte min server op for nogle få måneder siden kørte det bare som det skulle. Jeg tror jeg dengang kiggede lidt rundt på denne side: http://support.steampowered.com/cgi-bin/steampowered.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=84&p_created=1092669681&p_sid=gExIXzBi&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MjIwJnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MSZwX3NlYXJjaF90ZXh0PWxpbnV4IHNlcnZlcg**&p_li=&p_topview=1

Og jo, det er muligt at få begge til at virke. Jeg vil anbefale dig at slette alt hvad der har med steam at gøre på din linux box og så læse lidt på linket jeg skrev, hvis du ikke allerede har været derinde og kigge. Ellers må jeg beklage og sige at jeg ikke rigtig har nogle råd.

Et andet link jeg lige faldt over var dette: http://www.linux-support.dk/index.php?id=9
En step-by-step guide til en Counter-Strike server. Den er vist ikke meget mere end et halvt år gammelt.

Håber du finder en løsning.