Avatar billede river_rage Nybegynder
25. april 2007 - 19:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

tilgå variable tabeller i MYSQL database

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg i flere tilfælde har brug for at tilgå en af tre tabeller bestemt ud fra brugerens tidligere valg?

Hvordan gør jeg det?

Har prøvet med:
$sql_insert = "INSERT INTO $variabel (overskrift, bodytekst, pris, varenr, photo, thumb) VALUES '$overskrift','$bodytekst','$pris','$varenr', '$photo', '$thumb')";
Avatar billede river_rage Nybegynder
25. april 2007 - 19:34 #1
Bliver jeg nødt til at lave tre separate sql sætninger i if-strukturer, som bliver tilgået ud fra hvilken variabel der er sat?
Avatar billede loevgaard Praktikant
25. april 2007 - 19:37 #2
Det du har lavet der burde da virke, man kunne måske gøre det lidt pænere, men det burde da virke..

$sql_insert = "INSERT INTO `".$variabel."` (overskrift, bodytekst, pris, varenr, photo, thumb) VALUES ('".$overskrift."', '".$bodytekst."', '".$pris."', '".$varenr."',  '".$photo."', '".$thumb."')";

Så også lige, at du havde glemt en "(" efter "VALUES"
Avatar billede river_rage Nybegynder
25. april 2007 - 19:46 #3
Det ser ud til at virke det du har lavet der. Ville blive glad, hvis du lige vil fortælle hvorfor alle de apostroffer skal på?
Avatar billede river_rage Nybegynder
25. april 2007 - 19:48 #4
er der forskel på ' og ` som du ser ud til at have brugt?
Avatar billede loevgaard Praktikant
25. april 2007 - 19:54 #5
Ja, der er forskel på ' og `. Når du bruger navne i mysql, som du selv har defineret kan du med fordel bruge `, f.eks. et tabelnavn i det her tilfælde.

Grunden til at jeg bruger '".$var."' er fordi, det er god skik at adskille tekst og variabler.
Avatar billede river_rage Nybegynder
25. april 2007 - 20:25 #6
ok tak for hjælpen og forklaringen. Så blev jeg i hvert fald ikke dummere idag :-)
Avatar billede river_rage Nybegynder
25. april 2007 - 20:48 #7
Jeg har forresten lige et andet spørgsmål. Kan jeg bruge en session variabel også? Umiddelbart ser det ud til at jeg ikke kan, for den skriver den ikke ud når jeg echoer min $sql men det kan jo være der er en anden måde man kan få den frem.
Avatar billede loevgaard Praktikant
25. april 2007 - 20:55 #8
Du skal have sat din variabel, før du kan bruge, det er vel logisk nok ;)
Avatar billede river_rage Nybegynder
25. april 2007 - 21:13 #9
Jep det har jeg gjort, men en har ikke meget lyst til at vise den selv om den er sat. Jeg kan echo den lige inden, så jeg ved den er sat, men når den kommer ind i MYSQL sætningen kan jeg ikke få den til at virke
Avatar billede loevgaard Praktikant
25. april 2007 - 23:34 #10
Det er mærkeligt, det burde du altså kunne..