Avatar billede sorenstrom Nybegynder
25. april 2007 - 14:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Wildcard i søgestreng

Jeg har følgende SQL-sætning:
rsTable.Source = "SELECT tblKontakter.*, tblPostBy.By FROM tblPostBy INNER JOIN tblKontakter ON tblPostBy.Postnr = tblKontakter.Postnr order by tblKontakter.kundenr;"

Nu vil jeg gerne ændre den således, at jeg kan indsætte en variabel, der f.eks. indeholder teksten "Tandlæge".

Jeg vil så gerne have returneret alle de poster, hvor Firmanavn begynder med "Tandlæge".

Jeg har prøvet at studere tidligere indlæg, men må indrømme, at jeg ikke har haft held til at fidne en løsning.
Avatar billede fennec Nybegynder
25. april 2007 - 14:21 #1
rsTable.Source = "SELECT tblKontakter.*, tblPostBy.By FROM tblPostBy INNER JOIN tblKontakter ON tblPostBy.Postnr = tblKontakter.Postnr where Firmanavn like '%tandlæge%' order by tblKontakter.kundenr;"
Avatar billede fennec Nybegynder
25. april 2007 - 14:23 #2
Skal den kun søge fra begyndelsen af teksten fjerner du bare den første %:
Firmanavn like 'tandlæge%'

finder:
Tandlæge Ander
Tandlæge Børge

Finder ikke:
Anders Tandlæge
Avatar billede sorenstrom Nybegynder
25. april 2007 - 15:16 #3
Super godt!
Et svar tak :-)
Avatar billede fennec Nybegynder
25. april 2007 - 15:37 #4
.o) <-- One Eyed Jack