Avatar billede smons Nybegynder
23. april 2007 - 20:33 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Dato-check vha. VBA

Hej Eksperter,

Jeg har et ark med en kolonne 'C' der indeholder datoer i dd.mm.yyyy format.

Jeg har brug for at de celler hvor datoen udløber om 14 dage bliver røde, resten skal være ufarvede.

Jeg har selvfølgelig læst om betinget formatering, og også set flg:
http://www.eksperten.dk/spm/469149

Jeg kan også sagtens få betinget formatering til at virke, men i mit ark har jeg en masse andre funktioner, bla. til at indsætte, slette og flytte linier -og det kan den betingede formatering ikke lide og eks. hvis jeg har slettet en linie og senere indsat en ny, vil den betingede formatering ikke huske det..

Derfor tænker jeg, at det må være muligt at lave et check på cellerne C1:C200, og farve alle datoer der er mindre end 14 fremme i tiden røde, og resten skal være ufarvede.

Hvis funktionen automatisk kørte hver gang man åbnede dokumentet ville de være den bedste løsning da man så ikke er afhængig af at folk aktivere check'et.

Jeg håber en/nogle har forslag til en løsning..

Mvh. Simon
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. april 2007 - 20:53 #1
Placér nedenstående i et modul og kald proceduren fra Workbook_Open.

Public Sub ColorCells()
    Dim objRange As Range
    Dim objCell As Range
    Dim lngCell As Long

    Set objRange = ActiveWorkbook.Sheets(1).Range("C1", "C200")

    objRange.Interior.Pattern = xlNone

    For lngCell = 1 To objRange.Cells.Count
        Set objCell = objRange.Cells(lngCell)
        If IsDate(objCell.Value) Then
            If objCell.Value - Date < 14 Then
                objCell.Interior.Color = 255
            End If
    Next lngCell

    Set objRange = Nothing
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2007 - 20:54 #2
Sub test()
For t = 1 To 200
If Cells(t, 3) < Now + 14 Then
Cells(t, 3).Interior.ColorIndex = 3
Else
Cells(t, 3).Interior.ColorIndex = xlNone
End If
Next
End Sub
Avatar billede smons Nybegynder
23. april 2007 - 21:32 #3
#word-hajen
I mine øjne ser det ud til at være et godt forslag, men den laver debug-fejl i:

objRange.Interior.Pattern = xlNone

#excelent
Når jeg kører din funktion bliver alle blanke felter i kolonnen farvet røde, mine datofelter sker der ikke noget med- hvis jeg bytter om på 3 og xlNone bliver alle mine datoer røde og alle blanke felter hvide. Den læser vist ikke datoen som en dato (og jeg har tjekket formatering af cellerne).
Avatar billede smons Nybegynder
23. april 2007 - 21:33 #4
..måske skulle jeg pointere at jeg hjemme sidder med excel2007, og på arbejdet (hvor jeg skal bruge arket) har 2003.
Avatar billede kabbak Professor
23. april 2007 - 21:43 #5
har retter excelents kode

Sub test()
    For t = 1 To 200
        If Cells(t, 3) <> "" And IsDate(Cells(t, 3)) And Cells(t, 3) <= Date + 14 Then
            Cells(t, 3).Interior.ColorIndex = 3
        Else
            Cells(t, 3).Interior.ColorIndex = xlNone
        End If
    Next
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2007 - 21:47 #6
ok prøv

Sub Termin()
For Each c In Sheets("Ark4").Range("C1:C200")
If IsDate(c) And c < Now + 14 Then
c.Interior.ColorIndex = 3
Else
c.Interior.ColorIndex = xlNone
End If
Next
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2007 - 21:53 #7
hov ret lige Ark4 til dit
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. april 2007 - 22:07 #8
->smons
Hvilken fejl får du? (koden er lavet i Excel 2007)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. april 2007 - 22:14 #9
->smons
Har lige tjekket min kode af i Excel 2003 - fungerer.
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2007 - 22:14 #10
jep osse i min 2003
Avatar billede smons Nybegynder
23. april 2007 - 23:09 #11
#word-hajen
Får/fik en Run time error 1004, App. defined or object defined error.
Jeg fandt lige ud af at det var fordi din kode stod til sheet(1), og jeg arbejder med flere sheets, så jeg havde kun nr. 3 åbent. Den skal så lige hedde activesheet i stedet :)

Men derudover ser den ikke ud til at gøre det helt rigtigt. I kolonnen har jeg bla. datoerne (jeg har forsøgt både at formatere dem som ddmmyyyy og ddmmyy m.m., ser kun ud til at reagere på ddmmyy):

17.3.07

af disse bliver 01.06.07, 17.3.07, 01.01.07 og 02.05.07 røde, resten blanke. Formateringen er ens hele vejen ned.. Hvis jeg i et af de felter der er blanke, skriver eks. 01.01.07 og køre makroen, så bliver denne farvet. Den forstår altså tallene forkert når den trækker 14 fra/til.

#kabbak
Den laver bare linierne blanke. Har også forsøgt med at formatere alle celler på forskellige måde
Avatar billede smons Nybegynder
23. april 2007 - 23:11 #12
Hov, glemte excelent :)

Jeg får en run-time error 438, Object doesnt support this property or method.

Jeg ændrede koden til:

Sub Termin()
For Each c In ActiveSheet.Range("C1:C200")
If IsDate(c) And c < Now + 14 Then
c.Interior.ColorIndex = 3
Else
c.Interior.ColorIndex = xlNone
End If
Next
End Sub

Men den ser ikke ud til at gøre noget.. Det kunne se ud til jeg skulle sende det til en af jer måske?
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2007 - 23:35 #13
prøv denne - den udskifter punktum (.) med bindestreg (-) først

Sub Termin()
ActiveSheet.Range("C1:C200").Select
Selection.Replace What:=".", Replacement:="-", LookAt:=xlPart
For Each c In ActiveSheet.Range("C1:C200")
If IsDate(c) And c < Now + 14 Then
c.Interior.ColorIndex = 3
Else
c.Interior.ColorIndex = xlNone
End If
Next
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2007 - 23:41 #14
ellers send til pm@madsen.tdcadsl.dk
Avatar billede smons Nybegynder
23. april 2007 - 23:43 #15
#excelent

Noget skete der i hvertfald, nu er der noget der bliver farvet. Det er stadig som om datoformatet er forkert. Ud af den liste herunder er der 4 der bliver røde -de er alle rigtige, men der er også en del der bør blive som ikke bliver.

25.10.2006 Bliver rød, ok
01.01.2007 Bliver rød, ok
05.02.2007 Bliver rød, ok

Hvilken formatering benytter du?
Jeg kan evt sende en fil i morgen så du kan se konteksten af det.. du siger bare til. Ihvertfald mange tak for hjælpen indtil nu, det skal nok lykkedes ;)
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2007 - 23:54 #16
anvender alm datoformat med bindestreg
når jeg taster 1-1-7 opfattes dette som 01-01-2007
taster jeg 1.1.7 opfattes det som tekst ikke en dato
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. april 2007 - 10:12 #17
Det er fuldstændig rigtigt, at en "dato" med punktummer ikke bliver opfattet som en dato. Du skal derfor have en replace på punktummet i koden.

Nedenstående udskifter punktummet, men kun i koden så du kan beholde dine datoer med punktummer i dit ark, hvis det nu er det, du gerne vil.

Public Sub ColorCells()
    Dim objRange As Range
    Dim objCell As Range
    Dim lngCell As Long
    Dim strDate As String

    Set objRange = ActiveSheet.Range("C1", "C200")

    objRange.Interior.Pattern = xlNone

    For lngCell = 1 To objRange.Cells.Count
        Set objCell = objRange.Cells(lngCell)
        strDate = Replace(objCell, ".", "-")
        If IsDate(strDate) Then
            If CDate(strDate) - Date < 14 Then
                objCell.Interior.Color = 255
            End If
    Next lngCell

    Set objCell = Nothing
    Set objRange = Nothing
End Sub
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. april 2007 - 10:17 #18
ps! Hvis du vil have koden til at køre, når du åbner filen, er ActiveSheet en dårlig løsning. Så skal du i hvertfald sørge for, at det altid er det rigtige ark, der er aktiveret (hvis filen indeholder flere ark), inden koden afvikles.
Avatar billede smons Nybegynder
24. april 2007 - 12:16 #19
#excelen & word-hajen
Den er svær denne her, for nu virker begge koder helt fint -så jeg er tilbøjelig til at dele den?

Det eneste der ikke virker nu, er når jeg kalder koderne:

Public Sub Workbook_Open()

Har i nogle ideer til hvorfor den ikke kan det?
Avatar billede excelent Ekspert
24. april 2007 - 12:39 #20
hvis du indsætter koden i ThisWorkbook, så kører koden når du åbner projektmappen
du skal nok lige ændre Activesheet til Sheets(" dit ark ")

Private Sub Workbook_Open()

ActiveSheet.Range("C1:C200").Select
Selection.Replace What:=".", Replacement:="-", LookAt:=xlPart
For Each c In ActiveSheet.Range("C1:C200")
If IsDate(c) And c < Now + 14 Then
c.Interior.ColorIndex = 3
Else
c.Interior.ColorIndex = xlNone
End If
Next

End Sub
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. april 2007 - 13:43 #21
-> smons
Jeg har ingen problemer med, at du deler pointene. Tværtimod.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. april 2007 - 13:44 #22
Så jeg tillader mig at smide et svar :-)
Avatar billede excelent Ekspert
24. april 2007 - 16:06 #23
enig :-)
Avatar billede smons Nybegynder
24. april 2007 - 19:48 #24
Oki doki, mange tak for hjælpen!

point er nu delt 50/50 til exelent og word-hajen ;)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. april 2007 - 23:59 #25
Velbekomme - og selv tak.