Avatar billede river_rage Nybegynder
23. april 2007 - 15:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Læse xml med danske tegn

Jeg har et php-dokument, som skal indlæse data fra xml-filen bolig.xml. Dette går helt fint medmindre der er danske tegn inde i den tekst der bliver indlæst. I så fald er det kun æ, ø og å der bliver vist. Eks. hvis der står sådan her i xml-filen, så er det kun ø'et der bliver vist i browseren.

        <overskrift>Lige nu ø:</overskrift>

Nogen idéer til hvad det kan skyldes? Jeg bruger utf-8 encoding. Har haft prøvet at skifte over til iso-...

min xml_parser ser således ud:

            $current_tag = "";

            function startElement($parser, $name, $attrs)
            {
              global $current_tag;
              if($name == "URL") $current_tag = $name;
              if($name == "PHOTO") $current_tag = $name;
              if($name == "OVERSKRIFT") $current_tag = $name;
            }

            function endElement($parser, $name)
            {
              global $current_tag;
              $current_tag = "";
            }

            function characterData($parser, $data)
            {  global $current_tag, $url, $photo, $overskrift;
              if($current_tag == "URL") $url = $data;
              if($current_tag == "PHOTO") $photo = $data;
              if($current_tag == "OVERSKRIFT") $overskrift = $data;
            }

            function parseXmlFile()
            {
                $file = "../xml/kasse.xml";
                $xml_parser = xml_parser_create();
                xml_parser_set_option($xml_parser,XML_OPTION_CASE_FOLDING,true);
                                xml_parser_set_option($xml_parser,XML_OPTION_TARGET_ENCODING,'ISO-8859-1');
                xml_set_element_handler($xml_parser, "startElement", "endElement");
                xml_set_character_data_handler($xml_parser, "characterData");
                if (!($fp = fopen($file, "r")))
                                {
                  die("could not open XML input");
                }

                while ($data = fread($fp, 4096)) {
                  if (!xml_parse($xml_parser, $data, feof($fp)))
                                  {
                      die(sprintf("XML error: %s at line %d",
                                  xml_error_string(xml_get_error_code($xml_parser)),
                                  xml_get_current_line_number($xml_parser)));
                  }
                xml_parser_free($xml_parser);

            }
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. april 2007 - 15:54 #1
Når du læser XML filen, er der så tale om html_entities eller står de som ÆØÅ ?
Du kan måske indlæse det, og konverte det via: utf8_encode()
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
18. juni 2007 - 10:56 #2
Jeg har lidt det samme problem i øjeblikket og har fundet ud af at parseren af en eller anden grund splitter teksten op i før en del før Æ/Ø/Å og en efter...
Jeg ved så ikke lige om der kan gøres noget ved det, andet end at sætte teksten sammen hvis det er muligt..
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
18. juni 2007 - 10:59 #3
Jeg lytter lige med her - har et lignende problem.
Avatar billede river_rage Nybegynder
21. april 2010 - 12:01 #4
Lukker denne tråd, da den er 3 år gammel