Avatar billede padrino Nybegynder
22. april 2007 - 21:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DataGrid: Link på column header

Til alle ASP.NET hajer:
Jeg har brug for lidt hjælp til at oprette et DataGrid 100% dynamisk, som får myDataGrid.DataSource fra en DataTable.
myDataGrid tilføjes en PlaceHolder som -> placeHolder.Controls.Add(myDataGrid);

Det DataGrid som jeg vil lave ser ud som nedenstående tabel - jeg har brug for hjælp til at gøre header'en (som er understreget) click'able/link som fyrer en event, hvorfra jeg kan få nummeret på den kolonne som der er blevet klikket på (fx kolonne nr.1 som har navnet Bookingklasse).

<table cellspacing="0" rules="all" border="1" style="border-collapse:collapse;">
    <tr>
        <td>Bookingklasse</td><td><u>01-01-2007<br/>23-06-2007</u></td><td><u>24-06-2007<br/>21-08-2007</u></td><td><u>22-08-2007<br/>15-12-2007</u></td><td><u>16-12-2007<br/>31-12-2007</u></td><td><u>01-01-2008<br/>31-03-2008</u></td>

    </tr><tr>
        <td>L</td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td>
    </tr><tr>

        <td>V</td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td>
    </tr><tr>
        <td>T</td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td>
    </tr><tr>
        <td>H</td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td>

    </tr><tr>
        <td>K</td><td>1</td><td>2</td><td>3</td><td>4</td><td>5</td>
    </tr>
</table>

Jeg vil sætte pris på et komplet eksempel, men link til andre sider eller tutorials er også ok.
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. april 2007 - 20:14 #1
Som udgangspunkt vil jeg nok foreslå dig at kigge på et gridview i asp.net 2.0, men du burde kunne får kolonnen clickable ved at angive AllowSorting = true, og sætte et SortExpression på hver kolonne.

Du kan så abbonnere på SortCommand-eventet og få det respektive sortexpression direkte på den DataGridSortCommandEventArgs instans du "får i hånden".

Såh... Noget i denne stil, hvis det skal være dynamisk:

DataGrid grid = new DataGrid();
grid.AllowSorting = true;
grid.SortCommand += new DataGridSortCommandEventHandler(grid_SortCommand);

BoundColumn c = new BoundColumn();
c.DataField = "SomeProperty";
c.HeaderText = "header";
c.SortExpression = "SomeProperty";
grid.Columns.Add(c);

grid.DataSource = GetData(); // formodes så at returnere noget med en SomeProperty
grid.DataBind();

Og din handler til SortCommand:
void grid_SortCommand(object source, DataGridSortCommandEventArgs e)
{
    Response.Write(e.SortExpression);
}

Ikke at den kan bruges til noget - det er bare for at du kan se hvordan du får fat i sortexpression.

Mvh
Avatar billede padrino Nybegynder
26. april 2007 - 12:40 #2
Ja, det virker. Men jeg får to ens kolonner ... kan ikke helt gennemskue hvad jeg gør galt. Måske du vil tage et kig - på nedenstående kode får jeg følgende kolonner |ID|NAME|ID|NAME|

public partial class DataGridSort : System.Web.UI.Page
{
    #region constants
    const string NAME = "NAME";
    const string ID = "ID";
    #endregion

    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        if (!Page.IsPostBack)
        {
        }

    #region Web Form Designer generated code
    override protected void OnInit(EventArgs e)
    {
        InitializeComponent();
        base.OnInit(e);
    }

    private void InitializeComponent()
    {
        this.Load += new System.EventHandler(this.Page_Load);
        loadDynamicGrid();
    }
    #endregion

    void loadDynamicGrid()
    {
        #region Code for preparing the DataTable
        //Create an instance of DataTable
        DataTable dt = new DataTable();

        //Create an ID column for adding to the Datatable
        DataColumn dcol = new DataColumn(ID, typeof(System.Int32));
        dcol.AutoIncrement = true;
        dt.Columns.Add(dcol);

        //Create an ID column for adding to the Datatable
        dcol = new DataColumn(NAME, typeof(System.String));
        dt.Columns.Add(dcol);

        //Now add data for dynamic columns
        //As the first column is auto-increment, we do not have to add any thing.
        //Let's add some data to the second column.
        for (int nIndex = 0; nIndex < 10; nIndex++)
        {
            //Create a new row
            DataRow drow = dt.NewRow();

            //Initialize the row data.
            drow[NAME] = "Row-" + Convert.ToString((nIndex + 1));

            //Add the row to the datatable.
            dt.Rows.Add(drow);
        }
        #endregion

        DataGrid grid = new DataGrid();
        grid.AllowSorting = true;
        grid.SortCommand += new DataGridSortCommandEventHandler(grid_SortCommand);

        BoundColumn c = new BoundColumn();
        c.DataField = dt.Columns[0].ColumnName.ToString();
        c.HeaderText = "ID";
        c.SortExpression = dt.Columns[0].ColumnName.ToString();
        grid.Columns.Add(c);

        BoundColumn d = new BoundColumn();
        d.DataField = dt.Columns[1].ColumnName.ToString();
        d.HeaderText = "NAME";
        d.SortExpression = dt.Columns[1].ColumnName.ToString();
        grid.Columns.Add(d);

        grid.DataSource = dt; // formodes så at returnere noget med en SomeProperty
        grid.DataBind();

        pHolder.Controls.Add(grid);
    }

    void grid_SortCommand(object source, DataGridSortCommandEventArgs e)
    {
        Response.Write(e.SortExpression);
    }
Avatar billede snepnet Nybegynder
26. april 2007 - 18:58 #3
Bare sæt AutoGenerateColumns=false på dit grid:

DataGrid grid = new DataGrid();
grid.AllowSorting = true;
grid.AutoGenerateColumns = false;

Så viser den kun det du beder om :o)

Mvh
Avatar billede padrino Nybegynder
27. april 2007 - 16:22 #4
Super...Jeg tænkte nok det var noget simpelt, som grid.AutoGenerateColumns = false;
Takker
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. april 2007 - 18:03 #5
Det var så lidt :o)
Vil du ha' et svar her så?
Mvh
Avatar billede padrino Nybegynder
27. april 2007 - 20:43 #6
yes, point er afgivet.
Takker endnu en gang.