Avatar billede banielsen Nybegynder
21. april 2007 - 23:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Attribut bliver ikke brug ved update i database

Hej Eksperter

Dette spørgsmål lægger sig lidt op af mit problem i: http://www.eksperten.dk/spm/774394. Men jeg har her lavet et mere simpelt eksempel samt fundet problemet - men ikke løsningen :-)

Jeg har en webform som blot skal opdaterer en værdi i en database.
Hvis jeg ligger "nr" (som er nøglen i update-funktionen) som en attribut på klassen er det som om at den ikke slå igennem i mit update-statement. Kode følger herunder:

protected System.Web.UI.WebControls.TextBox TextBox1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter sqlDataAdapter1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlCommand sqlSelectCommand1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlCommand sqlUpdateCommand1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlConnection sqlConnection1;
        protected System.Web.UI.WebControls.Button Button1;

        protected int nr;

        private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
        {
            if (!IsPostBack)
            {
                this.nr = 1;
                TextBox1.Text = getNavn();
                // Put user code to initialize the page here
            }

private void Button1_Click(object sender, System.EventArgs e)
        {
            aendreNavn();
        }

        private string getNavn()
        {
            sqlSelectCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Nr", System.Data.SqlDbType.BigInt, 8, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "Nr", System.Data.DataRowVersion.Current, nr));

            sqlConnection1.Open();
            string navn = sqlSelectCommand1.ExecuteScalar().ToString();
            sqlConnection1.Close();

            return navn;
        }

        private void aendreNavn()
        {
            //int nr = 1;
            sqlUpdateCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Nr", System.Data.SqlDbType.BigInt, 8, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "Nr", System.Data.DataRowVersion.Current, nr));
            sqlUpdateCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Navn", System.Data.SqlDbType.VarChar, 50, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "Navn", System.Data.DataRowVersion.Current, TextBox1.Text));

            sqlConnection1.Open();
            int hest = sqlUpdateCommand1.ExecuteNonQuery();
            sqlConnection1.Close();
        }

I overstående eksempel slår updaten ikke igennem. Men hvis jeg "inkommenterer "//int nr = 1;" så virker det fint. Så det er lige så snart at "nr"-variabler kun kommer som attribut. Nogle som kan hjælpe.

Og på forhånd tak :-)
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. april 2007 - 09:26 #1
Du sætter kun nr til 1 når brugeren ser siden første gang, så den vil initialiseres til 0 på alle efterfølgende requests.
En attribut er for øvrigt f.eks. sådan en her:
[Serializable]
public class SomeClass
{
  ...
}
Altså det i []

Mvh
Avatar billede banielsen Nybegynder
22. april 2007 - 11:09 #2
Ah... fremragende og selvfølgelig.... tusind tak for det.
Smid et svar og der er point :-)
Du kan også bare smide et svar i http://www.eksperten.dk/spm/774394 så får du også dem :-)
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. april 2007 - 18:42 #3
Jeg svarer bare her - har ikke set det andet :o)
Mvh