Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2007 - 16:33 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Vista dualboot Ubuntu 7.04 Feisty Fawn.

Jeg kan læse mig til, at det ikke er trivielt at lave dual boot med Windows Vista og Ubuntu 7.04 Feisty Fawn.

Har du prøvet? Har du et link til en troværdig vejledning?

Jeg har en maskine med een harddisk, C: og D: til Windows, og masser  af plads til overs til Ubuntu.
Avatar billede janpo Nybegynder
21. april 2007 - 17:04 #1
Jeg har ikke selv rørt ved Vista endnu ( jeg er gået 100% Linux ), men Google henviser til http://ubuntuforums.org/showthread.php?s=f2681a20ae75806d5ad57549adc621ed&t=319814&page=2

Det ser ud til at MS har ændret boot loader i Vista i forhold til NT/2k/XP
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. april 2007 - 17:23 #2
Det jeg kan finde selv handler om Dapper, og det ku' jo tænkes Feisty var blevet klar over Vistas boot loader. Men noget definitivt synes jeg ikke jeg kan finde.
Avatar billede cmoz Praktikant
21. april 2007 - 18:52 #3
Når man f.eks. dual booter med XP og Ubuntu kan man gør det på to måder.

Installere XP også installere Ubuntu, som så installerer GRUB som bootloader, og begge kan ses i Ubuntu opstart. Det er klart det letteste og det du leder efter om Feisty kan med Vista, ikke?

Hvis man ikke kan det med Vista installeret, er der et alternativ.

Her med Med XP som eks: Man kan installere Ubuntu først også installere XP. Så har XP's bootloader taget over. Men den kan ikke genkende Ubuntu!

Så inden man gør det, gemmer man MBR for Ubuntu i en fil, som så man kan sætte boot.ini til at pege på, så Ubuntu er et valg under XP boot.

f.eks. 'sudo dd if=/dev/hda of=/media/share/ubuntu.bin bs=512 count=1'

Du kan så prøve det samme med BCDedit og pege ubuntu.bin filen som man gør i boot.ini.

Jeg har ikks selv prøvet dette, men har prøvet at triple boot med samme metode.
1) Ubuntu installeres. ubuntu.bin gemmes.
2) XP installeres og peger på den fil i boot.ini.
3) Nu kan XP loade begge.
4) Vista installeres og da den kan se XPs bootloader, kan den også starte Ubuntu.

Du kan så prøve det samme hvor du bare hopper XP sekvensen over og prøver kun BCDedit i stedet for boot.ini. Men at bruge GRUB fra Ubuntu som bootloader er klart lettere, hvis man kan.

Der er eks. med triple boot forklaret her:
http://www.hevnikov.com/blog/2006/11/13/triple-boot-xp-vista-ubuntu-with-single-boot-screen/
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2007 - 10:43 #4
Dette skulle efter sigende være den ultimative guide :-)

http://apcmag.com/node/5162/
Avatar billede kleve Nybegynder
22. april 2007 - 18:01 #5
Det nemmeste er at installere Vista først og så installere ubuntu bagefter på f.eks. d-drev.
Linux er istand til at sætte bootloaderen op så både windows og Linux kan bootes op.
Hvis du installerer windows bagefter overskrives bootloaderen med windows, og linux er usynligt.
der er en god vejledning med ubuntu disken.
Kører selv dual boot.
Avatar billede kleve Nybegynder
22. april 2007 - 18:03 #6
Undskyld, men mozz har jo forklaret det hele :) Fik ikke lige læst tråden helt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2007 - 18:35 #7
Helt i orden - jeg skal prøve det lidt senere på ugen. Men hvad med den nye ubuntu 7.04 - kan den klare det nemmere end beskrivelsen ovenfor ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. september 2007 - 19:37 #8
palau og cmoz - svar venligst.

Jeg fik det aldrig gjort. Der kom Ubuntu på en anden maskine og en KVM switch. Ja, ja, lidt har også ret.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2007 - 21:24 #9
Jeg springer over.
Avatar billede cmoz Praktikant
14. september 2007 - 22:29 #10
:-)

Jeg har sidenhen også dual bootet med Vista og Ubuntu, hvor jeg Vista var installeret først og derefter Ubuntu. GRUB havde ikke nogen problemer med at boote til Vista. Hvilket også vises i guiden fra palau.