Avatar billede moine Nybegynder
21. april 2007 - 15:28 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Pluk tal fra kolonner i Sigmaplot/excel

ved ikke om nogen her kender sigmaplot, men prøver lykken.
Jeg har brug for noget kode (fx en user-defined transform) der kan plukke y-værdier svarende til bestemte x-værdier fra to lange kolonner med samhørende x/y-værdier.

Jeg har 3 kolonner i sigmaplot der ser således ud:

kol1      kol2        kol3
cell1      cell1      cell1
cell2      cell2      cell2
cell3      cell3      ...
...        ...        cell20
cell10000  cell10000

kol1 og kol3 indeholder begge tidsværdier for samme periode, men taget med forskelligt interval(1 gang i minuttet i kol1, hver 3-4 time i kol3). Derfor er værdien i cell10000 og cell20 stort set den samme.
Værdierne i kol2 er målepunkter, svarende til måletiderne i kol1.
Nu vil jeg gerne lave en ny kolonne (kol4) med værdierne for de målepunkter som er ens i kol1 og kol3.
Funktionen skal tage værdien i kol3 (fx. 4 timer), søge efter den i kol1 og kopiere den tilhørende y-værdi ved 4 timer fra kol2 til kol4, blot ud for den tilhørende x-værdi (stadig 4) i kol3.

Håber det giver mening.
Vil foretrække at gøre det i Sigmaplot, da alle mine data er deri, men kan det gøres i excel er det også ok :-)
Avatar billede moine Nybegynder
21. april 2007 - 15:29 #1
og beklager at eksperten.dk ikke gad respektere mine mellemrum i ovenstående illustration ;-)
Avatar billede moine Nybegynder
10. maj 2007 - 15:23 #2
har selv løst problemet og smidder da lige svaret her, hvis andre skulle få brug for det:

lav en user-transform med følgende der putter svaret i kol4:

col(kol4)=lookup(col(kol3),col(kol1),col(kol2))

...så enkelt kunne det gøres :-)

I mit tilfælde er der decimaler på kol1 og kol3 og tallene er ikke helt ens. Derfor har jeg brugt round(col(kol1),2) for værdierne i kolonne 1.