Avatar billede sbm Nybegynder
20. april 2007 - 11:05 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Udvælg kun de nyeste elementer

Jeg har en tabel, hvor jeg indsætter bl.a. et ID og et TIDSSTEMPEL. Der kan godt være flere rækker med det samme ID, men TIDSSTEMPEL er unikt hver gang.

Nu vil jeg gerne lave en select, hvor jeg får præcis 1 række med hver id, og det skal være den række med det nyeste tidsstempel.

Men jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg skal få det gjort. Eller om det kan gøres med ren SQL. Jeg kan sagtens løse det i min kode, men jeg vil hellere have data leveret direkte fra databasen.
Avatar billede thanse21 Nybegynder
20. april 2007 - 12:09 #1
Det kommer jo an på hvilken database du bruger, men noget i stil med:
SELECT TOP 1 FROM [DinTabel] ORDER BY [TidsStempel] DESC
Avatar billede thanse21 Nybegynder
20. april 2007 - 12:09 #2
OK, det var Access, er ikke sikker på TOP keyword'et findes i Access...
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2007 - 12:28 #3
Det gør det!~)
Avatar billede jensen363 Forsker
20. april 2007 - 12:39 #4
SELECT Tabel.ID, Max(Tabel.TIDSSTEMPEL) AS MaksOfTIDDSSTEMPEL
FROM Tabel
GROUP BY Tabel.ID;
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2007 - 12:46 #5
Ja, jeg var også lige på vej med samme sql...

for TOP 1 tager kun top 1, dvs. den eneste... seneste... tidsstempel!~)
Avatar billede jensen363 Forsker
20. april 2007 - 12:57 #6
spg > nemmerlig
Avatar billede thanse21 Nybegynder
20. april 2007 - 13:16 #7
Ah, ja. Det hjælper at læse spørgsmålet ordentligt. D'oh.
Avatar billede sbm Nybegynder
20. april 2007 - 21:54 #8
Tak for hjælpen. Jeg får det ikke prøvet af før engang i næste uge, men jeg tager jeres ord for det. :-)

Smid et svar alle tre. Så dobler jeg pointene op og smider lidt til jer hver især.
Avatar billede jensen363 Forsker
20. april 2007 - 22:12 #9
Et svar herfra :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2007 - 08:05 #10
!~)
Avatar billede sbm Nybegynder
23. april 2007 - 17:03 #11
Nå, så har der vist været rig mulighed for at smide svar, så vi lukker.