Avatar billede cykel123 Nybegynder
19. april 2007 - 13:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Apache (installeret på windows 2000), sikkerhed på udvalgt folder

Hej

Jeg har installeret Apache på en "Windows 2000 professional" og har forsøgt at sætte noget sikkerhed op vha .htaccess på nogle udvalgt foldere

Det virker tilnæmmelses vis også da jeg ik kan se indholdet på de udvalgte foldere, men jeg savner at der popper et vindue op med prompte om username og password.

Skal der tilføjes et program for at der popper et vindue som beder om username, password og evt et flueben for husk password
Avatar billede showsource Seniormester
19. april 2007 - 16:54 #1
Du kan ikke få en "husk brugernavn/pasword", mener jeg da!

Først og fremmest skal det dir du vil bruge .htaccess i jo ha' tilladelse til at bruge  .htaccess ! ( i din httpd.conf )

<Directory "C:/www/dirnavn">
AllowOverride AuthConfig
</Directory>

Kik evt. på hvordan Directory blokken er sat op for dir'et htdocs

Og for at få password på putter du flg. i din .htaccess:

AuthType Basic
AuthName "Login"
AuthUserFile C:/sti/til/filen/.htpassword
Require valid-user

"AuthName" er den tekst som står på "pop-up'en"

"AuthUserFile" er stien til den fil hvor brugernavn og password er gemt.
Her er filen kaldt ".htpassword"
.ht som start, fordi så er den pr. default beskyttet af Apache,
( filer startende med .ht kan ikke loades i en browser )
Hvis du har mellemrum i stinavn, så brug " til at omslutte stien,
"C:/Programmer/Apache Group/.htpassword"

Ovenstående skulle gerne prompte for brugernavn og password, også selvom filen .htpassword IKKE findes!
Og for at komme ind, skal du så ha' lavet filen .htpassword

Åben en command prompt, og skriv flg.

"sti\til\filen\"htpasswd -c C:\Apache\.htpassword showsource

og tryk enter. Så skulle du gerne blive bedt om at indtaste password to gange.

"sti\til\filen\"htpasswd
skal være stien til htpasswd.exe, ligger i bin dir'et under Apache

C:\Apache\bin\htpasswd  ( f.eks. )

-c
fortæller at der skal laves en ny fil.
Hvis du vil tilføje en bruger, eller ændre password for en bruger, dropper du blot -c
Og findes filen i forvejen, og du bruger -c så vil alt i den blive slettet!!!

C:\Apache\.htpassword showsource
er stien til .htpassword, og her tilføjes brugeren showsource

Hmm, håber du er med ! :O)
Avatar billede cykel123 Nybegynder
19. april 2007 - 23:10 #2
Tak :-)

Jeg får nu et vindue op med navn og password prompte :-). Nu kommer den med en fejlmeddelse "500 Internal Server Error"

Denne meddelse må kunne findes på nettet

Du får dine point :-)
Avatar billede cykel123 Nybegynder
19. april 2007 - 23:17 #3
ups....det er fejlmeddelse "403 Forbidden"
Avatar billede cykel123 Nybegynder
19. april 2007 - 23:34 #4
Nu virker det :-). Der manglede en index fil i folderen
Avatar billede showsource Seniormester
20. april 2007 - 06:58 #5
Du får et svar! :O)