Avatar billede fjollefisk Nybegynder
18. april 2007 - 23:11 Der er 13 kommentarer

html i boks

hej.. nu har jeg set folk har nogen fede sider med html i bokser.. og vil lige høre om nogen ved hvordan man laver disse bokse med HTML i som man så kan kopier og bruge på sin egen side
Avatar billede windcape Praktikant
18. april 2007 - 23:14 #1
Tror liiige du skal forklare dig LIDT MEGET bedre her.

Sandsyneligvis snakker du om styled CSS og/eller Javascript.
Du kan finde tutorials omkring disse på google.
Avatar billede fjollefisk Nybegynder
18. april 2007 - 23:18 #2
her er en side så men kan hvad det er jeg mener....  http://www.poppet.dk/koder.htm
Avatar billede windcape Praktikant
18. april 2007 - 23:25 #3
Det meste af det er elendig javascript, og endnu mere elendig html.

Og du skal faktisk bare lære at kode html , så kan du bruge dem (selvom jeg vil fraråde det).

www.html.dk er et godt sted at starte (indtil Olebole kommer forbi).
Avatar billede fjollefisk Nybegynder
18. april 2007 - 23:27 #4
ok... det som jeg gerne ville have var bare koden til og lave de bokse
Avatar billede roenving Novice
18. april 2007 - 23:28 #5
Eller roenving ...

-- det man lærer på html.dk skal nemlig i vidt omfang aflæres igen, hvis man skal lave bare nogenlunde seriøs kodning, for stort set hver eneste side på det site er smækfyldt med fejl, misfortolkninger fuldstændigt forkert forstået måde at bruge tingene og som regel også dårlig kode m.v.
Avatar billede roenving Novice
18. april 2007 - 23:32 #6
Boksen er såmænd simpel nok:

<div style="width:100px;height:35px;overflow:auto;">
  Her er en boks, hvor der ikke er så meget plads i, men til gengæld kan man scrolle ned, så man kan se og/eller kopiere alt, der er i boksen !-)
</div>

-- eller måske:

<textarea style="width:100px;height:35px;overflow:auto;">
Her er en boks, hvor der ikke er så meget plads i, men til gengæld kan man scrolle ned, så man kan se og/eller kopiere alt, der er i boksen !-)
</textarea>
Avatar billede fjollefisk Nybegynder
18. april 2007 - 23:36 #7
jamen hvordan kan man så smide en HTML ind i de bokse uden de gnider sammen med resten af koden?
Avatar billede fjollefisk Nybegynder
18. april 2007 - 23:37 #8
ok.. er der så nogen SERIØSE sider hvor man kan lære HTML..? for har selv brugt HTML.dk
Avatar billede dkfire Nybegynder
18. april 2007 - 23:50 #9
<pre>
htmlkode
</pre>

skulle vist nok give dig htmlkode ud som kode.
Ellers skal du bare lave alle < og > om til deres htmlkode, dvs f.eks. bliver & til &amp; og et mellemrum bliver til &nbsp;
< bliver til &lt;
> bliver til &gt;
Avatar billede roenving Novice
19. april 2007 - 00:05 #10
Kig f.eks. på kildekoden i en af de bokse, du henviser til, eller f.eks. http://roenving.users.whitehat.dk/Kode/WD1Kode.html !-)
Avatar billede windcape Praktikant
19. april 2007 - 01:11 #11
roenving

Problemet er jo at der ikke findes nogle seriøse sider som forklare det til begyndere.
Derudover kan jeg tilføje at "Webintegrator" uddanelse på de danske tekniske skole har lavere niveau end html.dk :-) Det er dejligt at vi har sådan nogle udddanelser, ja ?
Avatar billede roenving Novice
19. april 2007 - 01:29 #12
Desværre har du helt ret (tjah, måske kan www.webdesign101.dk give noget, men Jørgen Farum Larsens ting er jo ikke helt til begyndere !-)

-- og jeg har selv oplevet at blive stillet overfor undervisningsmateriale om webting, der var helt håbløse, men åbenbart var udgangspunktet for de undervisere, der havde lavet det ...

-- vi har derfor lov til at håbe, at niveauet her på Eksperten ikke forfalder til lavpunkter som html.dk og andre lignende sider ...

-- egentlig synes jeg også at w3schools.com har en rimelig indgangsvinkel til tingene, men sidste gang, der blev taget udgangspunkt i noget kode på den side, var vi nødt til at påpege 5 alvorlige ting i koden (rent bortset fra deres ajax-tutorial, som bare er helt til grin, og ikke har så meget med asynkron overførsel af data, og slet ikke det fjerneste med xml !-)
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2007 - 14:49 #13
<ole>

- og så ankom han!  ;oD

Jeg skal dog lige nævne, at der trods alt også findes seriøse kodere, der kan finde på at undervise på webintegrator/multimediedesigner uddannelserne. At der så kun er afsat én uge til JavaScript og én uge til et serversprog (PHP eller ASP), er en helt anden ting ... og det er vel at mærke til at undervise elever, der ikke ved noget om programmering på forhånd.
- og ja ... jeg underviste selv en periode på Viborg Medieskole. Jeg er dog helt enig i, det ikke er en egentlig uddannelse - men nærmere en orientering om branchen og dens teknologier  ;o)

Derudover tilslutter jeg mig fuldt ud de kritiske kommentarer fra roenving og widscape  =)

/mvh
</bole>