Avatar billede mvang Nybegynder
18. april 2007 - 22:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kalender script

Hej med jer..

Jeg har virkelig brug for en event kalender, jeg har været ved selv at lave en, men det er der gået helt ged i!

Jeg leder efter noget ligende http://maskinbladet.dk/kalender/kalender.php

Er der nogen der keder et? Jeg syntes efter hånden at jeg har kigget over alt! Jeg har intet imod at skulle redigere lidt idet.

Tak..

MVang
Avatar billede jensgram Nybegynder
18. april 2007 - 22:48 #1
Jeg begyndte engang på et kalendersystem, men fik aldrig gjort det færdigt. JEg poster det herunder - så kan du jo se, om det er noget du har lyst til at arbejde videre på. Nederst er der et eksempel på brug, men der ydes ikke support (da det er mere end 2 år siden jeg sidst så på det). Desuden er det PHP4-OO ;(

<?php

/*
24 nov 04: Began working on JgCalendar
25 nov 04: Working version - user must write own content-handlers and make_link (this is just a framework)
30 nov 04: Added ContentHandlerYear and made id's in year-, month- and day-modes on current day/month/year
          Added IsTodayMatch() and made GetToday() private (IsTodayMatch is enough for ContentHandler-functions)!
*/

class JgCalendar
{
    var $mDateYear;
    var $mDateMonth;
    var $mDateDay;
    var $mNamesMonths;
    var $mNamesDays;
    var $mShowFacts;

    function JgCalendar($lang = false)
    {
        switch ($lang) {
            case 'da':
                $this->mNamesMonths = array(false, 'Januar', 'Februar', 'Marts', 'April', 'Maj', 'Juni', 'Juli', 'August', 'September', 'Oktober', 'November', 'December');
                $this->mNamesDays  = array(false, 'Mandag', 'Tirsdag', 'Onsdag', 'Torsdag', 'Fredag', 'Lørdag', 'Søndag');
                $this->mNamesTrans  = array('today' => 'I dag', 'facts' => 'Fakta om dagen', 'the' => 'd.', 'suffix' => '.', 'weekno' => 'Uge-nr.', 'day_of_year' => 'Årsdag', 'is_dst' => 'Sommertid', 'is_leap' => 'Skudår', 'yes' => 'Ja', 'no' => 'Nej');
                break;
            default:
                $this->mNamesMonths = array(false, 'January', 'February', 'March', 'April', 'May', 'June', 'July', 'August', 'September', 'October', 'November', 'December'); // Keep real month-number association
                $this->mNamesDays  = array(false, 'Monday', 'Tuesday', 'Wednesday', 'Thursday', 'Friday', 'Saturday', 'Sunday');
                $this->mNamesTrans  = array('today' => 'Today', 'facts' => 'Facts of the Day', 'the' => 'the', 'suffix' => 1, 'weekno' => 'Week no.', 'day_of_year' => 'Day of year', 'is_dst' => 'Daylight savings time', 'is_leap' => 'Leap year', 'yes' => 'Yes', 'no' => 'No');
        }

    function SetDate($year = 0, $month = 0, $day = 0)
    {
        if ($this->_NumBetween($year, 1972, 2037) == true) {
            $this->mDateYear  = $year;
            $this->mDateMonth = ($month == 0 ? 1 : $month); // Make sure to get correct year even though month is 0 (will be set to 0 again)
            $this->mDateDay  = ($day == 0 ? 1 : $day); // Same as above
            list($this->mDateYear, $this->mDateMonth, $this->mDateDay) = split('-', date('Y-n-j', mktime(0, 0, 0, $this->mDateMonth, $this->mDateDay, $this->mDateYear)));
            if ($day == 0) {
                $this->mDateDay = 0;
                if ($month == 0) {
                    $this->mDateMonth = 0;
                }
        } else {
            $this->mDateYear  = date('Y');
            $this->mDateMonth = date('n');
            $this->mDateDay  = 0;
        }
        return array('year' => $this->mDateYear, 'month' => $this->mDateMonth, 'day' => $this->mDateDay);
    }

    function IsTodayMatch($year, $month = false, $day = false)
    {
        if ($month === false) { // $day and $month can also be negative or 0 (from _ShowCalendarMonth) - hence; default false and type-test!
            $length = 4;
        } elseif ($day === false) {
            $length = 7;
        } else {
            $length = 10;
        }
        return !strncmp($this->_GetToday('stamp'), ($year . '-' . $month . '-' . $day), $length); // Compare stamp at length (strncmp() returns 0 on equal)!
    }

    function ShowCalendar($show_quick_nav = false, $show_day_facts = false)
    {
        $this->mShowFacts  = $show_day_facts;
        $retval            = "<table border=\"1\">\n";
        $retval          .= "\t<tr>\n";
        $retval          .= "\t\t<th>" . $this->_Navigate('<<', '-y', 'y', $this->mDateYear) . "</th>\n";
        $retval          .= "\t\t<th" . ($this->IsTodayMatch($this->mDateYear) ? ' id="JgCalendarThisYear"' : '') . ">";
        $retval          .= $this->_Navigate($this->mDateYear, '', 'y', $this->mDateYear) . "</th>\n";
        $retval          .= "\t\t<th>" . $this->_Navigate('>>', '+y', 'y', $this->mDateYear) . "</th>\n";
        $retval          .= "\t</tr>\n";
        if ($this->mDateMonth > 0) {
            $retval .= $this->_ShowCalendarMonth();
        } else {
            $retval .= $this->_ShowCalendarYear();
        }
        if ($show_quick_nav == true) {
            $today  = $this->_GetToday();
            $retval .= "\t<tr>\n";
            $retval .= "\t\t<td colspan=\"3\">" . $this->_Translate('today') . ": ";
            $retval .= $this->_Navigate($today['year'], '', 'y', $today['year']) . " / ";
            $retval .= $this->_Navigate($today['month'], '', 'ym', $today['year'], $today['month']) . " / ";
            $retval .= $this->_Navigate($today['day'], '', 'ymd', $today['year'], $today['month'], $today['day']) . "</td>\n";
            $retval .= "\t</tr>\n";
        }
        $retval .= "</table>\n";
        print $retval;
    }

    function ContentHandlerYear($year, $month, $month_name, $link)
    {
        return $link; // Dummy
    }

    function ContentHandlerMonth($year, $month, $day, $link)
    {
        return $link; // Dummy
    }

    function ContentHandlerDay($year, $month, $day)
    {
        return sprintf('JgCalendar showing: %s/%s/%s', $year, $month, $day); // Dummy
    }

    function MakeLink($text, $date)
    {
        return '<a href="?JgCalendarDate=' . urlencode($date) . '">' . htmlentities($text) . '</a>'; // Dummy
    }

    function _ShowCalendarYear()
    {
        $retval = "\t<tr>\n";
        $retval .= "\t\t<td colspan=\"3\">\n";
        $retval .= "\t\t\t<ul>\n";
        for ($i = 1; $i <= 12; $i++) {
            $month_name  = $this->mNamesMonths[$i];
            $retval    .= "\t\t\t\t<li" . ($this->IsTodayMatch($this->mDateYear, $i) ? ' id="JgCalendarThisMonth"' : '') . ">";
            $retval    .= $this->ContentHandlerYear($this->mDateYear, $i, htmlentities($month_name), $this->_Navigate($month_name, '', 'ym', $this->mDateYear, $i)) . "</li>\n";
        }
        $retval .= "\t\t\t</ul>\n";
        $retval .= "\t\t</td>\n";
        $retval .= "\t</tr>\n";
        return $retval;
    }

    function _ShowCalendarMonth()
    {
        $retval  = "\t<tr>\n";
        $retval .= "\t\t<th>" . $this->_Navigate('<<', '-m', 'ym', $this->mDateYear, $this->mDateMonth) . "</th>\n";
        $retval .= "\t\t<th" . ($this->IsTodayMatch($this->mDateYear, $this->mDateMonth) ? ' id="JgCalendarThisMonth"' : '') . ">";
        $retval .= $this->_Navigate($this->mNamesMonths[$this->mDateMonth], '', 'ym', $this->mDateYear, $this->mDateMonth) . "</th>\n";
        $retval .= "\t\t<th>" . $this->_Navigate('>>', '+m', 'ym', $this->mDateYear, $this->mDateMonth) . "</th>\n";
        $retval .= "\t</tr>\n";
        if ($this->mDateDay > 0) {
            $retval .= $this->_ShowCalendarDay();
        } else {
            $d_info  = $this->_GetDateInfo($this->mDateYear, $this->mDateMonth, 1);
            $retval .= "\t<tr>\n";
            $retval .= "\t\t<td colspan=\"3\">\n";
            $retval .= "\t\t\t<table border=\"1\">\n";
            $retval .= "\t\t\t\t<tr>\n";
            for ($i = 0; $i <= 7; $i++) {
                $retval .= "\t\t\t\t\t<th>" . ($i > 0 ? substr($this->mNamesDays[$i], 0, 1) : '') . "</th>\n";
            }
            $retval .= "\t\t\t\t</tr>\n";
            for ($i = 1; $i <= 7 * ceil(($d_info['first_day'] + $d_info['days_in_month'] - 1) / 7); $i++) { // Calculate number of day-cells i table
                $day      = $i - $d_info['first_day'] + 1;
                if (($i - 1) % 7 == 0) {
                    $retval .= "\t\t\t\t<tr>\n";
                    $retval .= "\t\t\t\t\t<td>" . date('W', mktime(0, 0, 0, $this->mDateMonth, $day, $this->mDateYear)) . "</td>\n";
                }
                $retval .= "\t\t\t\t\t<td" . ($this->IsTodayMatch($this->mDateYear, $this->mDateMonth, $day) ? ' id="JgCalendarThisDay"' : '') . ">";
                if ($day > 0 && $day <= $d_info['days_in_month']) {
                    $retval .= $this->ContentHandlerMonth($this->mDateYear, $this->mDateMonth, $day, $this->_Navigate($day, '', 'ymd', $this->mDateYear, $this->mDateMonth, $day));
                }
                $retval .= "</td>\n";
                $retval .= ($i % 7 ? '' : "\t\t\t\t</tr>\n");
            }
            $retval .= "\t\t\t</table>\n";
            $retval .= "\t\t</td>\n";
            $retval .= "\t</tr>\n";
        }
        return $retval;
    }

    function _ShowCalendarDay()
    {
        $d_info  = $this->_GetDateInfo($this->mDateYear, $this->mDateMonth, $this->mDateDay);
        $retval  = "\t<tr>\n";
        $retval .= "\t\t<th>" . $this->_Navigate('<<', '-d', 'ymd', $this->mDateYear, $this->mDateMonth, $this->mDateDay) . "</th>\n";
        $retval .= "\t\t<th" . ($this->IsTodayMatch($this->mDateYear, $this->mDateMonth, $this->mDateDay) ? ' id="JgCalendarThisDay"' : '') . ">";
        $retval .= htmlentities($this->mNamesDays[$d_info['day_of_week']]) . ' ' . $this->_Translate('the') . ' ' . $this->mDateDay . ($this->_Translate('suffix') == 1 ? $d_info['suffix'] : $this->_Translate('suffix')) . "</th>\n";
        $retval .= "\t\t<th>" . $this->_Navigate('>>', '+d', 'ymd', $this->mDateYear, $this->mDateMonth, $this->mDateDay) . "</th>\n";
        $retval .= "\t</tr>\n";
        $retval .= "\t<tr>\n";
        $retval .= "\t\t<td colspan=\"3\">\n";
        $retval .= "\t\t\t<p>" . $this->ContentHandlerDay($this->mDateYear, $this->mDateMonth, $this->mDateDay) . "</p>\n"; // Get content from content-handler (made by user)
        if ($this->mShowFacts == true) {
            $retval .= "\t\t\t<hr />\n";
            $retval .= "\t\t\t<p>\n";
            $retval .= "\t\t\t\t<em>" . $this->_Translate('facts') . ":</em>\n";
            $retval .= "\t\t\t\t<ul>\n";
            foreach (array('weekno', 'day_of_year') as $data) {
                $retval .= "\t\t\t\t\t<li>" . $this->_Translate($data) . ": " . $d_info[$data] . "</li>\n";
            }
            foreach (array('is_dst', 'is_leap') as $data) {
                $retval .= "\t\t\t\t\t<li>" . $this->_Translate($data) . ": " . ($d_info[$data] == 0 ? $this->_Translate('no') : $this->_Translate('yes')) . "</li>\n";
            }
            $retval .= "\t\t\t\t</ul>\n";
            $retval .= "\t\t\t</p>\n";
        }
        $retval .= "\t\t</td>\n";
        $retval .= "\t</tr>\n";
        return $retval;
    }

    function _GetToday($part = 'all')
    {
        $stamp = date('Y-n-j');
        list($year, $month, $day) = split('-', $stamp);
        $parts = array('year' => $year, 'month' => $month, 'day' => $day, 'stamp' => $stamp);
        if ($part != 'all' && isset($parts[$part]) == true) { // Valid part
            $parts = $parts[$part];
        }
        return $parts;
    }

    function _GetDateInfo($year, $month, $day)
    {
        $keys  = array('suffix', 'weekno', 'day_of_year', 'day_of_week', 'days_in_month', 'is_dst', 'is_leap');
        $values = split(':', date('S:W:z:w:t:I:L', mktime(0, 0, 0, $month, $day, $year)));
        $retval = array();
        for ($i = 0; $i < count($keys); $i++) {
            $retval[$keys[$i]] = $values[$i];
        }
        $retval['day_of_year'] += 1;
        $retval['day_of_week'] += ($retval['day_of_week'] == 0 ? 7 : 0); // Like above!
        $retval['first_day']    = date('w', mktime(0, 0, 0, $month, 1, $year)); // Day of week for 1st in month
        $retval['first_day']  += ($retval['first_day'] == 0 ? 7 : 0); // Sunday is the last day in the week!
        return $retval;
    }

    function _Navigate($text, $cmd, $fmt, $y, $m = 1, $d = 1)
    {
        if (preg_match('/^[+-][ymd]$/', $cmd) == 1) {
            $var  = substr($cmd, 1); // y, m or d
            $cmd  = substr($cmd, 0, 1); // Action (+ or -)
            $$var += ($cmd == '+' ? 1 : -1);
        }
        list($y, $m, $d) = split('-', date('Y-n-j', mktime(0, 0, 0, $m, $d, $y))); // Calculate correct date
        $date            = $y . (strpos($fmt, 'm') == false ? '' : '/' . $m . (strpos($fmt, 'd') == false ? '' : '/' . $d)); // format: 'y', 'y/m' or 'y/m/d' (ugly one-liner, but hey - it works!)
        return $this->MakeLink($text, $date);
    }

    function _NumBetween($num, $lower = 0, $higher = 1)
    {
        return (is_numeric($num) == true && $num >= $lower && $num <= $higher);
    }

    function _Translate($word)
    {
        return htmlentities($this->mNamesTrans[$word]);
    }

if (isset($_GET['d'])) {
    $parts = split('/', $_GET['d']);
    $y = isset($parts[0]) ? $parts[0] : 0;
    $m = isset($parts[1]) ? $parts[1] : 0;
    $d = isset($parts[2]) ? $parts[2] : 0;
} else {
    $y = 0;
    $m = 0;
    $d = 0;
}

class MyJgCalendar extends JgCalendar
{
    function ContentHandlerYear($y, $m, $m_name, $link)
    {
        if ($this->IsTodayMatch($y, $m)) {
            $link = '<strong>' . $link . '</strong>';
        }
        return $link;
    }

    function ContentHandlerMonth($y, $m, $d, $link)
    {
        if ($this->IsTodayMatch($y, $m, $d)) {
            $link = '<strong>' . $link . '</strong>';
        }
        return $link;
    }

    function ContentHandlerDay($y, $m, $d)
    {
        return "Min kalender: " . $d . '/' . $m . '-'. $y;
    }

    function MakeLink($text, $date)
    {
        return '<a href="?d=' . urlencode($date) . '">' . htmlentities($text) . '</a>';
    }

?>

<style>
#JgCalendarThisDay, #JgCalendarThisMonth, #JgCalendarThisYear {background-color: #eeeeee;}
</style>

<?php
$t = new MyJgCalendar('da');
$date = $t->SetDate($y, $m, $d);
$t->ShowCalendar(true, true);

//print_r($date);

?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. april 2007 - 07:48 #2
Hver gang jeg skal bruge en kalender, så tager jeg udgangspunkt i: http://keithdevens.com/software/php_calendar

Og så bygger jeg bare den ønskede funktionalitet ovenpå.
Avatar billede nixir Nybegynder
20. april 2007 - 00:12 #3
Men kræver den ikke egen server (eller adgang til at installere funktionerne) ?

Mvh.
Avatar billede jakobdo Ekspert
20. april 2007 - 08:22 #4
Den kræver at du at du kan uploade en stump kode.
Ikke andet.
Avatar billede mvang Nybegynder
20. april 2007 - 10:57 #5
Tak,  jensgram
Jeg har ikke brugt hele koden, men der var lige nogle stumper som jeg har lånt.

Smid et svar!
Avatar billede jensgram Nybegynder
20. april 2007 - 12:20 #6
Det kan du tro!
Avatar billede nixir Nybegynder
20. april 2007 - 12:35 #7
Har lige kigget lidt på den ... sweet .. godt link ! Jeg takker herfra :)