Avatar billede cocococo Praktikant
18. april 2007 - 18:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

læse/skrive til mysql

jeg har fået hul til min udbyders mysql men hvad gør jeg for at læse/skrive til den tabel ved navn id jeg har oprettet ?

string MyConString = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};" +
                        "SERVER=" +
                        "DATABASE=" +
                        "UID=" +
                        "PASSWORD=" +
                        "OPTION=3";

OdbcConnection MyConnection = new OdbcConnection(MyConString);
            MyConnection.Open();
            ???
            MyConnection.Close();

nogen hints ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2007 - 18:37 #1
et eksempel paa at laese:

        OdbcConnection con = new OdbcConnection("Driver={mySQL};Server=localhost;Database=Test;");
        con.Open();
        OdbcCommand cmd = new OdbcCommand("SELECT * FROM T1", con);
        OdbcDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
        while(rdr.Read()) {
            int f1 = (int)rdr[0];
            string f2 = (string)rdr[1];
            // brug f1 og f2
        }
        con.Close();
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2007 - 18:37 #2
for at skrive saa laver du en OdbcCommand med en INSERT eller UPDATE saetning
og kalde ExecuteNonQuery paa den
Avatar billede cocococo Praktikant
18. april 2007 - 23:04 #3
du mener at hvis jeg skal skrive til db så skal jeg gøre noget lign.

OdbcCommand cmd = new OdbcCommand("UPDATE T1 WITH navn='olga' ", con);

      OdbcCommand rdr = cmd.ExecuteReader();
      ???????????
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2007 - 23:11 #4
OdbcCommand cmd = new OdbcCommand("UPDATE person SET navn='olga' WHERE id=177", con);
cmd.ExecuteNonQuery();
Avatar billede cocococo Praktikant
18. april 2007 - 23:58 #5
takker mange gange for hjælpen
Avatar billede cocococo Praktikant
19. april 2007 - 00:24 #6
du kan vel ikke også huske hvordan man får lagt indholdet af en streng i sin commando ?

string nn="olga"

OdbcCommand cmd = new OdbcCommand("UPDATE person SET navn=nn WHERE id=177", con);
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2007 - 00:42 #7
det nemmeste er:

OdbcCommand cmd = new OdbcCommand("UPDATE person SET navn='" + nn + "' WHERE id=177", con);

når du er kommer lidt videre, så skal du kigge på noget der hedder parameters !
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2007 - 00:42 #8
og et svar