Avatar billede bsp Nybegynder
31. maj 2001 - 08:43 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

ur

hvordan opretter jeg et ur i VBA,,?
Avatar billede jimmidreng Nybegynder
31. maj 2001 - 08:47 #1
Du mener vel en timer?
Der er ikke nogen ure i VB, men du kan lave en timer der opdatere hvert sekund (Interval 1000) og herefter smide Label1.caption = time i timer koden. Dette kræver naturligvis at du har en label kaldet Label1.

Jimmi
Avatar billede privaten Nybegynder
31. maj 2001 - 08:50 #2
Hvad vil du have?, hvis det \"bare\" er et ur med opdatering hvert sekund, kan du oprette en timer der kalder en metode der opdaterer en label...
Avatar billede bsp Nybegynder
31. maj 2001 - 09:00 #3
har i en kode til en timer i en label
Avatar billede jimmidreng Nybegynder
31. maj 2001 - 09:02 #4
Det her er for Basic, det må du selv lure!
Drag and Drop en timer i din form!
Hvis du spørger hvad en form er, så kan jeg kun sige, du har ikke engang brugt 20 minutter på at kigge dig omkring i VB!
Avatar billede joern Nybegynder
31. maj 2001 - 10:38 #5
Det er altså ikke svært:

Private Sub Timer1_Timer()
  labur.Caption = Format(Now, \"hh:mm\")
End Sub

Timeren skal så have sat sin option til f. eks. 10000 ms  - millisekunder

Eller:  labur.Caption = Format(Now, \"hh:mm:ss\")

sæt så 1000 ms

M.v.h.  Jørn
Avatar billede rasmuss Nybegynder
31. maj 2001 - 11:04 #6
Dette er den nemmeste måde at gøre det på!!

Private Sub Timer1_Timer()
  Label1.Caption = Time
End Sub

Selvfølgelig skal Timer1.Interval være 1000 eller mindre!.
Avatar billede razersedge Nybegynder
31. maj 2001 - 12:29 #7
rasmuss >> din ide opdatere ikke ....
Avatar billede razersedge Nybegynder
31. maj 2001 - 12:30 #8
bsp >> jørn\' virker

jørn >> taktak ;O) den er nyttig at have
Avatar billede joern Nybegynder
31. maj 2001 - 14:30 #9
Analogt ur.

Jeg har også engang hygget mig med et analogt ur med to visere.  Der skal bruges en shape og lidt cosínus og sinus.  Hvis nogen er interesseret kan jeg finde koden frem.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede razersedge Nybegynder
31. maj 2001 - 19:23 #10
joern >> jow tak :O)) jeg er interesseret
Avatar billede joern Nybegynder
31. maj 2001 - 21:06 #11
Programmet er et VB3 program.

Der er en checkbox \"chktid\" der afgør om uret skal vise maskinens tid eller den indstilles med et scrollpanel.  (Blanket til dagseddel for SID-arbejder).  Scrollpanelet har max 720 og min 0, smallchange 1 og largechange 60 (1 time).
Der er en shape med formen \"cirkle\" med centrum samme sted som de to lines \"stor\" og \"lille\" (viserne), de har hver sin farve og tykkelse.  Deres ene koordinat er selvfølgelig shapen\'s center.  Endelig er der en timer, dennes kode vises til sidst.  Timeren styrer ikke viserne direkte, men derimod scrollpanelet.  Vil du ikke kunne flytte viserne manuelt, skal timerens kode selvfølgelig indeholde cos/sin-delen.

Sub scrtid_Change ()
  grad2 = 90 - (scrtid.Value / 2)

  If scrtid.Value > 60 Then
      grad = 90 - (6 * (scrtid.Value - (60 * Int(scrtid.Value / 12))))
    Else
      grad = 90 - (6 * scrtid.Value)
  End If

  stor.X2 = 4440 + 360 * Cos(grad * (pi / 180))
  stor.Y2 = 480 - 360 * Sin(grad * (pi / 180))
  lille.X2 = 4440 + 240 * Cos(grad2 * (pi / 180))
  lille.Y2 = 480 - 240 * Sin(grad2 * (pi / 180))
End Sub

Sub Timer1_Timer ()
  If chktid.Value = False Then Exit Sub
  min = Format(Now, \"n\")
  tim = Format(Now, \"h\")

  If tim >= 12 Then
    t1 = tim - 12
    scrtid.Value = t1 * 60 + min
    chkpm.Value = True
  End If

  If tim < 12 Then
    t1 = tim
    scrtid.Value = t1 * 60 + min
    chkpm.Value = False
  End If
End Sub

Der kan mangle noget jeg har overset.  Koden er jo klippet ud af en sammenhæng.  Det er klart at variable skal \"dimmes\".

M.v.h.  Jørn