Avatar billede jensen2005 Nybegynder
17. april 2007 - 14:27 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk sende mail en gang om dagen

Hej Eksperter

Jeg har søgt på nettet efter tutorials(Asp.net c#), som viser hvordan man kan lave en applikation, der automatiske sender mails ud inden for et fast tidsinterval.

Er der nogen som kender nogen tutorials?.

(Skal ikke bruges til at spam:-))
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2007 - 14:50 #1
Jeg kigger lige med.
Avatar billede pfp Nybegynder
17. april 2007 - 15:05 #2
Du kan ikke fra ASP.NET iværksætte et job i den forstand.

Du kan lave et tjek når siden loader, hvor du afgør om det er tid til at sende mail, men den kan ikke selv "sætte igang" uden at blive triggered af et eller andet.

Du kan enten kode et tjek i din global.asax eller også skal du have adgang til den server hvorfra din kode afvikles, hvor du kan oprette en "Scheduled task" i Windows, som så sættes til at afvikle en bestemt .aspx fil...
Avatar billede x-guy Nybegynder
17. april 2007 - 16:11 #3
Mmm jo, det kan man faktisk godt. Men det er kun brugbart hvis IIS er konfigureret på en bestemt måde.
jensen2005, har du mulighed for selv at konfigurere den, eller sidder du på en webhotel eller sådan noget?
Avatar billede pfp Nybegynder
17. april 2007 - 16:42 #4
x-guy -> Det korte af det lange er, at han kan ikke kode sig ud af det med ASP.NET - han skal have adgang til serveren hvorfor det afvikles.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2007 - 17:12 #5
- en windows service er fremragende til dette formaal
- en ASP.NET side skal trigges
- man kan trigge det fra ens egen server via et lille schedules tasj der koerer wget
  eller anden HTTP client
- man kan trigge det fra en ekstern service som f.eks. cronjob.de
Avatar billede websam Nybegynder
17. april 2007 - 21:35 #6
Eller du kan prøve at læse denne :

http://www.codeproject.com/aspnet/ASPNETService.asp
Avatar billede x-guy Nybegynder
18. april 2007 - 08:54 #7
pfp: Det har han ikke skrevet er udelukket.

Og man kan godt få ASP.NET til at gøre noget uden at der er en klient der trigger applikationen. Der skal blot være en Timer der kører med korte intervaller (alt efter hvor præcis den skal være) og tjekke hvad klokken er.
Eneste problem ved det er at IIS som default lukker en applikation efter 20 minutters inaktivitet, men det kan hurtigt ændres. På serveren.

Men HAR han adgang til serveren, kan han ligeså godt lave en Windows Service, som arne_v forslår. Det er vist mere passende.
Avatar billede dehaas Nybegynder
19. april 2007 - 21:54 #8
Jeg læste på et tidspunkt noget i Professional ASP.NET 2.0 (Wrox) om hvordan man kunne benytte en timer (på applicationslevel, global.asax) til at udføre asynkrone opgaver. Der er dog et problem idet timeren muligvis ikke bliver startet grundet mangel af 'tråde', men det kunne måske være en læsning på dit problem. Kan ikke lige gennemskue hvordan det ellers skulle være muligt hvis du ikke har direkte adgang til serveren (og kunne lave en windows service), men kører under et hosted enviorment.
Avatar billede x-guy Nybegynder
25. april 2007 - 08:53 #9
dehaas: Det er det jeg snakker om :)
Avatar billede websam Nybegynder
25. april 2007 - 19:44 #10
Og det jeg linker til i den artikel jeg henviste til ;o)

Men stadigt er en service klart at fortrække ;o)
Avatar billede jensen2005 Nybegynder
25. april 2007 - 20:44 #11
Hej Eksperter

Ja jeg har delvis adgang til ISS, så jeg prøver at gå den vej. Men havde håbet at det kunne gøres med golbal.asax eller lign.

Takker

/Jensen2005

Jeg vil gerne give point til pfp, arne_v og websam... hvis i vil så kast et svar ind.....
Avatar billede websam Nybegynder
25. april 2007 - 21:08 #12
Det får du da bare her og hvis du nærlæser den artikel jeg linkede til, vil du se at der er tale om brugen af global.asax ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2007 - 00:27 #13
svar