Avatar billede jct Nybegynder
16. april 2007 - 13:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Stoppe og starte en service

Håber der er en som kan hjælpe med et simpelt VBscript som kan henholdvis stoppe og starte en service ved navn oscar på flere netværks pc'er, der er ikke nogle afhængige services.
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. april 2007 - 14:47 #1
Det følgende kan bruges, hvis det bliver kørt på hver enkelt pc.

Dim Wshshell, fso, win
  Set WshShell = Wscript.CreateObject("Wscript.Shell")
  Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Win = fso.GetSpecialFolder(0)

choice = Msgbox ("Hit YES to start the service" & chr(13) & "Hit NO to stop the service",3, "Make your choice")
if choice = 6 Then
  Wshshell.Run Win & "\system32\sc.exe start oskar",true
Elseif choice = 7 Then
  Wshshell.Run Win & "\system32\sc.exe stop oskar",true
End if
Avatar billede jct Nybegynder
16. april 2007 - 14:59 #2
Da det jævnligt skal køre på 75 maskiner er det nødvendigt at det kan køre som en kørsel over natten, da der mellem stop og start skal kopieres en del filer til hver maskine.
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. april 2007 - 15:16 #3
Angående tidspunktet for kørslen kan det vel bare gøres ved at lægge den ind i planlagte opgaver/Scheduled Tasks. Du skal muligvis sørge for at der skrives følgende i linien for den planlagte opgave:

"C:\Windows\system32\wscript.exe C:\Documents and Settings\Ejvind\Desktop\script.vbs"

Angående den automatiske kørsel: Ønsker du det så bare sådan, at hvis servicen er startet, stoppes den. Og omvendt (altså udelade dialogboxen)?
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. april 2007 - 15:17 #4
"C:\Documents and Settings\Ejvind\Desktop\script.vbs" skal naturligvis tilpasses placeringen og navnet på dit script
Avatar billede jct Nybegynder
16. april 2007 - 15:31 #5
Det vil ikke virke, da det ikke er noget som køres med jævne mellemrum, men noget som skal køres når der kommer en opdatering, det vil sige at der kan gå mellem 2 dage og flere måneder imellem, så det kan ikke køre via scheduled tasks.
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. april 2007 - 19:34 #6
Ok, men så er det vel i det hele taget svært at køre det som et script, der starter automatisk. Men det er måske heller ikke meningen?

Du skriver at det skal kunne køre som en kørsel over natten. Det script, som jeg har lagt kan også køres om natten ;-). Jeg er ikke helt klar over præcis hvad problemet med mit forslag er?
Avatar billede jct Nybegynder
17. april 2007 - 11:31 #7
Problemet er at jeg, når der kommer en opdatering, skal kunne igangsætte et script, som af sig selv kontakter alle computere hvor det stopper servicen - kopierer de nye filer - starter servicen igen. Dette vil man jo ikke kunne med dit script, da man da ihvertfald skal på alle pc,erne og aktivere det schedulerede job.
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. april 2007 - 20:04 #8
Min indsigt i server-administration er ikke så stor. Men der er en server-navns mulighed i sc-kommandoen, som bruges i mit forslag. Den kan bruges til at starte services på andre computere i netværket. Men hvordan man får en liste over alle computere, således at servicen startes/stoppes på alle disse ved jeg ikke.

http://support.microsoft.com/kb/251192

Denne linie:
Wshshell.Run Win & "\system32\sc.exe start oskar",true

...skal således ændres i retning af:
Wshshell.Run Win & "\system32\sc.exe \\otherhost start oskar",true
Avatar billede jct Nybegynder
07. december 2007 - 09:12 #9
spørgsmålet lukkes, da det ikke længere er aktuelt, men jeg siger tak for forsøget.
Avatar billede jct Nybegynder
10. december 2007 - 08:45 #10
hej ejvindh
kan du ikke sende en kommentar så jeg kan tildele dig point og dermed få lukket spørgsmålet.
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. december 2007 - 09:17 #11
Kommer her. Jeg troede egentlig at du selv havde taget pointene, da jeg jo ikke løste dit problem. Det er du i øvrigt stadig velkommen til at gøre :-)
Avatar billede jct Nybegynder
10. december 2007 - 09:30 #12
Jeg vil nu gerne give dig point for dine svar og dit forsøg på at hjælpe:-)