Avatar billede mjayg Nybegynder
15. april 2007 - 21:17 Der er 13 kommentarer

Åben fil med input felt

Hej derude (:

er det muligt at have et input felt og en submit knap. Og derefter indtaste en fils navn. fx. etellerandet.html og efterfølgene bliver filen åbnet ?.

og hvis ja.. hvordan (: ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. april 2007 - 21:41 #1
Hvad tænker du på, når du skriver åbner?
Tænker du php skal læse indeholdet?
Eller mener du at siden skal åbnes i browseren?
Avatar billede mjayg Nybegynder
15. april 2007 - 21:52 #2
Siden skal åbnes i browseren. Simpelt. som når man bare fx. klikker på et link
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. april 2007 - 21:56 #3
Det kan du godt lave ja, men det kræver du først uploader hjemmesiden, gemmer den på serveren og så åbner filen.
Avatar billede mjayg Nybegynder
15. april 2007 - 21:58 #4
erh ?.. altså skal blot bruge funktionen ?. Har jo en hjemmeside på nettet hvor funktionen skal benyttes.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. april 2007 - 22:05 #5
Hvad mener du med funktionen?
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. april 2007 - 22:11 #6
ganske kode kunne det laves på følgende måde:

<?php
//http://www.eksperten.dk/spm/773429

$folder = 'filer/'; //Hvor skal filerne gemmes? (husk chmod 777)

if(isset($_POST['upload']))
{
    if($_FILES['myFile']['size'] > 0)
    {
        $ext = strtolower(end(explode('.',$_FILES['myFile']['name'])));
        $newName = md5(uniqid(rand(), true));
        if(move_uploaded_file($_FILES['myFile']['tmp_name'],$folder . $newName . $ext))
        {
            header('Location: ' . $folder . $newName . $ext);
            exit();
        }

echo '<form action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'" method="post" enctype="multipart/form-data">';
echo 'Din fil: <input type="file" name="myFile" />';
echo '<input type="submit" value="Upload fil" name="upload" />';
echo '</form>';

?>

Det er dog meget farlig kode, da man kan lave et php script, uploade det og så bliver det afviklet på din server.

F.eks. kunne man uploade et script, som slette alle filerne på din hjemmeside.

Så du skal sikre at filerne er ikke skadelige.
Avatar billede mjayg Nybegynder
15. april 2007 - 22:23 #7
Tror ikke helt du har forstået den funktion jeg ønsker ?

Når man skriver i et tekst felt.. så skal filen åbnes.. bare åbnes ?.. burde man da ikke behøve en masse php kode for. den skal vel på en eller anden måde bare gå ind og finde den fil man indtaster navnet på og derefter afvikle filen
Avatar billede mjayg Nybegynder
15. april 2007 - 22:25 #8
den skal jo ikke oploade noget ?.. filen ligger på min server i forvejen. den skal blot åbnes ved man indtaster dens navn
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. april 2007 - 22:26 #9
Sådan måske:
<?php
//http://www.eksperten.dk/spm/773429

if(isset($_POST['upload']))
{
    if(!empty($_POST['myFile']))
    {
        header('Location: ' . $_POST['myFile']);
        exit();
    }

echo '<form action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'" method="post">';
echo 'Fil: <input type="text" name="myFile" />';
echo '<input type="submit" value="Upload fil" name="upload" />';
echo '</form>';

?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. april 2007 - 22:27 #10
Og hvis du ikke vil lave det i php, burde du måske oprette spørgsmålet i javascript, da det kan løses med javascript.
Avatar billede mjayg Nybegynder
15. april 2007 - 22:34 #11
Vil skal helst lave det i php ;p. hehe

Men kigger lige på det og ser om jeg for det til at fungere
Avatar billede loevgaard Praktikant
16. april 2007 - 12:01 #12
Det du vil, kan ikke lade sig gøre, det skal gøres i Java eksempelvis
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. april 2007 - 12:31 #13
l0vgaard: Hvis vi snakker åbne filer på serveren, så kan man godt! (hvis det altså er filer ala: php, html, txt osv.)