Avatar billede w13 Novice
15. april 2007 - 18:58 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hente data fra MS Access Database

Hej Eksperter.

Jeg benytter Delphi 4 og kunne godt tænke mig at vide, hvordan man henter data fra en MS Access Database.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede nillinx Nybegynder
19. april 2007 - 16:38 #1
Hej.

Jeg bruger delphi 7 så spørg mig ikke om hvor componenterne er eller om de er der. Nogle af versionerne kan være anderledes.

Du skal bruge følgende componenter: ADOTable, DataSource, DBNavigator for at bruge DB'en.

For at oprette forbindelse til db'en skal du trykke på ADOTable og finde "ConnectionString" i object inspectoren og trykke på den. Så får du en box op hvor du kan vælge enten "Use Data Link File" eller "Use Connection String" vælg den sidste (standard?) og tryk build. Under provider vælger du "Microsoft Jet 4.0 OLE DB Provider" og trykker næste. I punkt 1 skal du browse til din db. og når du har gjort dette kan du trykke "afprøv tilslutning", hvis dette ikke lykkedes er det eventuelt fordi du har sat en kode på. Jeg har ikke selv fået det til at virke med kode på, men bruger hellere en paradox 7 db. Lykkedes tilslutningen er du færdig og trykker "ok" to gange. Tryk nu på Datasource og under "DataSet" vælger du ADOTable. Tryk på DBNavigatoren og sæt "DataSource" til DataSource. Nu har du forbundet programmet til db'en.

Placere en DBEdit og vælg "DataSource" i object inspectoren. I "DataField" vælger du det felt som DBedit'en skal vise fra din db. Leg lidt rundt med DBNavigatoren for at få en forståelse omkring hvordan den virker.

Hvis du som jeg ikke kan klare at se på noget så grimt som DBNavigatoren så skriv på benni@wygnu.com og hvis du har andre spørgsmål omkring at bruge disse componenter.
Avatar billede w13 Novice
22. april 2007 - 16:53 #2
Ok, tak!