Avatar billede julle.p Nybegynder
13. april 2007 - 23:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg vælge mac?

Hej Alle.

Jeg skal have en bærbar computer. Jeg hørte lige en lille fulg synge om, at Mac giver studierabat.. :-)

Så hvis jeg skal benytte mig af dette skal det meget snart være!!

MEN MEN MEN. Jeg kender ikke meget til Mac. Hvad med alle mine programmer, spil, printer osv osv...? Vil det kunne køre på en Mac? Hvilket skriveprogram osv?

Alt i alt vil jeg gerne høre lidt fra nogle mac-brugere om hvordan en sådanne maskine er.Kan man bruge den som er hverdags computer eller er man nødt til at have en windows baseret computer ved siden af??

Nogen der desuden kan bekrafte den studierabat?

Tak på forhånd.

Mvh Alex.
Avatar billede julle.p Nybegynder
14. april 2007 - 00:33 #1
/ lukket
Avatar billede heeris Nybegynder
14. april 2007 - 00:46 #2
Hej julle.p

Jeg er selv PC bruger har har været det siden ruder konge havde Amiga. Meeeeeeen jeg arbejder på daglig basis siden om siden med Mac brugere, og det er min helt klare opfattelse at de hverken er ringere eller bedre, de er bare anderledes. Mac'en kan i lige så stort omfang som PC'en bruges som hverdags computer, men også i høj grad som udviklingsmaskine. Mange snakker om hardware forskellen, men de to teknologier nærmer sig hinanden og når det kommer til stykket er det underordnet, det der er vigtigt for dig er at fokusere på er det software du skal bruge, og hvorvidt det eller noget tilsvarende findes til Mac.
som eks. kan nævnes at Office kan bruges på Mac. det er en speciel version Microsoft har udviklet til denne maskine, og det fungere upåklageligt. Er du lidt tøvende med at støtte giganten så er OpenOffice anbefalelsesværdig (NB: OpenOffice understøtter efter sigende stadig ikke Microsofts nyeste .docx format), og det tegner netop stregen til det vigtige omkring software til PC og Mac, der findes ikke noget den ene kan som den anden ikke kan, det er blot et spørgsmål om hvor godt, og hvor nemt det er at bruge. Jeg har i de år jeg har brugt begge typer maskiner, og begge teknologier i synergi med hinanden (ja PC og Mac kan godt snakke sammen :-P ) opdaget følgende (lidt lange) tommelfingerregel:
Skal du udvikle kode finder du det bedste software til PC (f.eks. Visual studio), skal du 3D animere finder du det bedste programmel til Mac (f.eks. Unity). Skal du lave grafisk design er begge lige gode.
der ud over skal du vide at kun få spil bliver udviklet til Mac. Er dette vigtigt for dig bør du undersøge om de spil du ikke kan undvære er understøttet. Alternativt kan du (hvis du får dig en af de nye Macs men intel CPU) køre bootcamp (hvor du kan boote op i Windows på din Mac, eller bruge et program der tillader dig at "tappe" mellem brugerflader (se evt. dette link: http://www.parallels.com/en/products/desktop )

En anden god ting at holde i tankerene når du modtager råd om, eller blot debattere PC vs. Mac, er at det for mange mere er et spørgsmål om "religion" end om fakta, for når det kommer til stykket er de begge computere der går ned, fryser, og på alle andre måder forsøger at forhindre dig i at blive færdig til tiden så du kan komme ud i solen og spille fodbold ;)

PS. kender desvære ikke til studierabatten.

Håber det hjalp :)
Avatar billede heeris Nybegynder
14. april 2007 - 00:48 #3
Hey, du lukkede mens jeg skrev... har du fundet ud af hvad du skal have?
Avatar billede k75 Nybegynder
25. juni 2007 - 23:50 #4
Du får 8 % studierabat på apple.dk. Klik på "Uddannelse" og angiv din skole/studiested og by, så viser den studiepriserne. Det gælder kun hardwaren. Du finder ikke så meget software til studiepris på apple.dk desværre...