Avatar billede quakesanta Nybegynder
13. april 2007 - 13:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Visning af HD-plads

Jeg har et regneark med links til nogle beregningsmaskiner - og det fungerer fantastisk.

Men jeg har det problem at maskinerne med tiden bliver fyldt med data. For at kunne se hvor meget HD-plads der er tilbage skal jeg logge på med en fjernstyring (dameWare).

Er der en måde hvor jeg kan se hvor meget harddiskplads en given maskine (fx \\192.168.0.10\C\) har på c-drevet, via excel? Dataene må jo sendes på en måde, jeg får jo at vide hvor meget plads der er hvis jeg mapper C som et netværksdrev.

Det vil gøre det meget nemmere for mig at administrere hvis jeg har overblikket fra excel.

mvh Jens
Avatar billede excelent Ekspert
13. april 2007 - 16:38 #1
Sub ShowFreeSpace()

    Dim fs, d, s
    drvPath = "C:\"
    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set d = fs.GetDrive(fs.GetDriveName(drvPath))
    s = "Drive " & UCase(drvPath) & " - "
    s = s & d.VolumeName & vbCrLf
    s = s & "Free Space: " & FormatNumber(d.FreeSpace / 1024, 0)
    s = s & " Kbytes"
    MsgBox s

End Sub
Avatar billede quakesanta Nybegynder
15. april 2007 - 23:35 #2
Jeg prøver det i morgen på arbejde - ked af jeg ikke har fået set det før, men har været i sommerhus weekenden over :-)
Men ved nærmere dissekering af koden virker det logisk, så smid et svar så får du nogle point dumpende mandag :-)
Avatar billede quakesanta Nybegynder
16. april 2007 - 10:12 #3
Koden fik givet en ide til hvordan det kunne gøres, den endelige kode ser sådan ud:

Function ShowFreeSpace(drvPath) As Double
Dim fs, d, s
    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set d = fs.GetDrive(fs.GetDriveName(drvPath))
    s = FormatNumber(d.FreeSpace / 1024 * 0.000001, 1)
    ShowFreeSpace = s
End Function

Excelent: hvis du smider et svar får du halvdelen, da det ikke var præcis det jeg skulle bruge
Avatar billede quakesanta Nybegynder
06. december 2007 - 16:40 #4
så tager jeg pointne selv... hader at have spg. ude