Avatar billede scorp-d Nybegynder
13. april 2007 - 13:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Lave en dynamisk 2d table.

Hej..

Jeg havde lavet en lang arraylist som indeholder data fra en mysql table, men fandt ud af at jeg kunne lave et 2d array som indeholder det samme men hvor det stod ligesom i tabellen, hvilket også virker fint, men størrelserne skal fastsættes på forhånd.

Problemet kommer hvis 2d arrayet er fyldt,og jeg prøver at tilføje nye emner mislykkes det selvfølgelig.

Er der en simpel metode hvorpå jeg kan udvide arrayet, eller skal jeg oprette et nyt array med en anden størrelse og indsætte de tidligere emner ?

Eller er der en anden Collection som ville være lettere at bruge ?

Eksempel på emner:

| Navn | Addresse | Postnummer | By      | TlfNr    |
| jens | nørregade|    5000    | Odense  | 12345678 |
|peter | ansvej  |    8600    | Silkeborg| 12345678 |

Vil gerne have en række til med en ny person osv.

På forhånd tak.
Scorp-D
Avatar billede anitaviz Nybegynder
13. april 2007 - 14:01 #1
Java Arrays har en fixed længede og kan ikke sådan bare udvides uden at lave et nyt der er større og kopiere det gamle ind i.

Du kan eventuelt prøve at kigge på LinkedLists istedet (http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/util/LinkedList.html)

Hvor der ikke lige umiddelbart er en grænse for hvor mange elementer der kan indsættes.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
13. april 2007 - 14:50 #2
Hvorfor ikke lave det ordentligt fra starten :)

Lav et person-objekt og opbevar dette i en liste i stedet.

public class Person
{
  private String name;
  private String address;

  public String getName()
  { return name; }

  public String setName (String name)
  { this.name = name; }

  // Osv...
}

Helt klart den mest rigtige løsning i mine øjne.
Avatar billede scorp-d Nybegynder
14. april 2007 - 19:30 #3
Endte ud med at lave en arrayliste for hver felt(Navn, addresse, postnummer, by og tlfNr).

Undre mig bare over hvorfor der findes et 2D-Array og ikke et 2D-Arraylist, virker da logisk at en table skal kunne udvides dynamisk..
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
15. april 2007 - 10:16 #4
Jeg vil stadig mene dit design er forkert hvis du har det behov. Hvorfor er du ikke interesseret i den løsning med at oprette objekter der indeholder dine data? Det må da anses for at være den "mest korrekte" løsning (i mine øjne om ikke andet).

At lave en arraylist for hvert felt virker for mig helt hen i vejret.