Avatar billede mikael869 Nybegynder
12. april 2007 - 17:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvad slags kabel skal jeg vælge?

Hej eksperter :)

Vi har bygget en hytte ude i haven, som mine to brødre og jeg har fået lov til at bruge. Vi vil derfor gerne trække et kabel fra vores router, inde i vores hus, ned igennem haven til hytten.
Er der et specielt slags kabel, som egner sig bedst til dette?

Jeg har surfet lidt rundt og læste et sted at man skal bruge et RJ45 krydskabel. Er det noget som i kan bekræfte?

Jeg fandt dette kabel som jeg vil hører er noget som i tror virker.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=199497

Vi graver kablet ned i jorden, så det skulle helst være noget som fungerer

På forhånd tak
  Mikael Mørk Hansen

P.S. Var lidt i tvivl om hvor jeg skulle ligge spørgsmålet, derfor det ligger inde under generelt. Undskyld hvis det er forkert sted ;)
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 17:53 #1
om det skal være krydset eller ej, kommer an på hvad der er i den anden ende (de fleste ting nu om dage skifter selv over hvis kablet er krydset / ikke krydset), men personligt havde ejg valgt et ikke krydset kabel (det man bruger mellem en switch og computer)
Avatar billede mikael869 Nybegynder
12. april 2007 - 17:56 #2
Vi køber en switch derned til, så vi kan bruge den til LAN. Er det stadig "underordnet" hvilket stik vi bruger? og et andet problem er at jeg ikke kan finde et 50 meter langt ikk krydset kabel :(. Hvis du ved hvor jeg kan blive ejeren af sådan et, må du gerne smide et link?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
12. april 2007 - 18:02 #3
Gå hen til en EDB forhandler og få lavet et kabel på mål, det ville nok være det letteste :-)
Avatar billede mikael869 Nybegynder
12. april 2007 - 18:05 #4
Ja, men typisk også det dyreste :P
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 18:10 #5
nej faktisk ikke, jeg synes ihvertfald ikek det har været slemt de gange jeg gjorde det inden jeg købte en crimpetang.
Avatar billede venturer Nybegynder
12. april 2007 - 18:45 #6
Jeg vil også mene det er billigere at få det lavet når der kun er tale om et enkelt langt kabel. Prisen for løst kabel, stik og crimpetang kan let blive meget dyere.

Men skal det gøres "ordenligt" og er du villige til at smide lidt penge efter det bør du overveje og sætte et vægstik op. Dette kan også gøres uden brug af special værktøjer.

Kablet:
http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=4133&sub=225&page=1

Stikkene:
http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=2122&sub=225&page=1

Rammer:
http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=2106&sub=225&page=1
http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=2094&sub=225&page=1
http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=140&sub=180&page=1
http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=2248&sub=180&page=1

Evt. skaf en rulle pex-rør til at grave ned (den type flexrør man trækker el i væggen i).
Avatar billede venturer Nybegynder
12. april 2007 - 18:48 #7
Hvis du holder dig til den type kabel må der være op til 300 meter mellem routeren i den ene ende og computeren i den anden. Men med mindre du vil købe noget rimligt bekosteligt kabel, så skaf et lille rør/slange til at lægge kablet i når du graver det ned.
Avatar billede mikael869 Nybegynder
12. april 2007 - 19:29 #8
Okay, tak for hjælpen.
Vi smider et pex-rør ned og ligger kablet ned i det.

Den side du har fundet med kablet. Skal man så købe 50 stk hvis man vil have 50 meter?
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 19:42 #9
med ethernet må der maks være 100 meter,
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 19:43 #10
Avatar billede mikael869 Nybegynder
12. april 2007 - 19:45 #11
Okay. Vi har målt det til at være ca. 45m så 50m må kunne gører det. Ellers tak for oplysningen :)
Avatar billede venturer Nybegynder
13. april 2007 - 08:52 #12
Mente nu det var 300m. Men jeg har sikkert læst 300 fod så :)
Uanset hvad skulle 50m ikke være noget problem.

Ja hvis du skal have 50m må du skulle bestille 50stk. Ellers kan du sende dem en mail for at være helt sikker.

God fornøjelse :)
Avatar billede rexman Nybegynder
13. april 2007 - 12:23 #13
Du skal bruge dette kabel, det er til udendøres brug

http://www.elvvs.dk/category.1852.article.31801

God fornøjelse med grave arbejdet husk at kablet skal lægges i mindst 35 cm dybde under færdigt terræn i plastrør eller med dækbånd 10cm over kablet :-)
Avatar billede venturer Nybegynder
14. april 2007 - 19:05 #14
Noget billigere end jeg tidliger har set. Desværre skal der købes for mindst 500,-.
Jeg vil nu mene at alm. kabel sagtens kan bruges, så længe det bliver lagt i et andet rør.
Avatar billede screem_brille Novice
14. april 2007 - 20:02 #15
enig med venturer.
Avatar billede rexman Nybegynder
16. april 2007 - 15:58 #16
Der sker nok ikke noget ved at prøv at ringe til elvvs, om han ikke kan få lov at købe 50 meter.
Avatar billede mikael869 Nybegynder
19. april 2007 - 00:08 #17
Okay tusind tak for kommentarende og svarende :)
Vi "Pakker" stikket ind i et rør sammen med strøm og et TV-stik så det bliver lagt sammen i et plastrør. Vi har gravet i 45-50cm dybte, så der burde ikke være nogle problemer med det. Men nu kiggede jeg inde på linket Rexman sendte, og der står noget med temperatur det kunne holde til. Er der forskel på normale stik og underdøres stik angående dette?
Avatar billede venturer Nybegynder
19. april 2007 - 10:05 #18
Ikke så længe de er pakket ind og gravet ned. Dine stik er jo som sådan ikke udendørs.
Jeg mener heller ikke der bliver 0 grader 50cm nede i jorden.
Avatar billede mikael869 Nybegynder
19. april 2007 - 20:07 #19
Okay så er det, det vi gør :)