Avatar billede radion Nybegynder
12. april 2007 - 11:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

div1.height=div2.height ?

Hej eksperter

Jeg har 2 divs ved siden af hinanden, hvor den ene er float:left
den højre har variabel højde alt efter hvilket indhold der er i den

spørgsmålet er om jeg kan få den venstre divs højde til at være styret af højden af den højre?

mvh radion
Avatar billede hmm10 Nybegynder
12. april 2007 - 13:57 #1
Du kan altid finde en højre via javascript og så resize senere hen.
Avatar billede roenving Novice
12. april 2007 - 14:28 #2
Ja, det er nødvendigt med javascript til at gøre den slags ...

-- du kan dog bruge et simpelt trick, nemlig at lave en omkransende div og give den samme baggrund som den venstre, og så tvinge denne omkransende tingest til at omkranse dn længste fysisk:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Simpelt hold højde</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;border:0px;padding:0px;font-family:tahoma,verdana,arial,sans-serif;font-size:small;}
#menu a,#menu a:link,#menu a:visited{color:#ddd;text-decoration:none;line-height:1.4;}
#menu a:hover,#menu a:active{color:yellow;text-decoration:overline underline;}
</style>

</head>
<body>
<div style="position:relative;width:820px;margin:0 auto;background-color:green;text-align:center;">
  <div id="menu" style="float:left;width:120px;;background-color:green;color:#bbb;">
    <h1>Menu</h1>
    <a href="#">Her er et menulink</a>
  </div>
  <div id="content" style="float:left;width:690px;padding:5px;background:white;">
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Pellentesque lectus elit, sagittis at, accumsan id, dictum et, erat. Etiam non sapien. Quisque aliquet gravida mi. Integer vitae tortor quis wisi scelerisque vestibulum. Duis pulvinar magna non mauris laoreet volutpat. Aenean et purus. Cras accumsan justo sed arcu. Quisque urna. Sed mi. Ut sed nunc at lorem aliquet vulputate. Proin quis nibh. Proin ut dui vitae urna lacinia posuere. Ut vulputate purus facilisis nunc. Morbi ultrices euismod leo. Integer dui tellus, dictum in, viverra at, sagittis id, sem. Donec nonummy, sem eu hendrerit vulputate, nunc urna molestie eros, et semper nunc mi at ipsum. Praesent tempus malesuada felis.<br>
  </div>
  <div style="clear:both;line-height:0;font-size:0;">&nbsp;</div>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede syntax_hh Nybegynder
14. april 2007 - 19:08 #3
Sæt denne ind i head:

<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
onload=function() {
document.getElementById('div1').style.height=
document.getElementById('div2').offsetHeight+"px";
}
//]]>
</script>
Avatar billede radion Nybegynder
15. april 2007 - 09:09 #4
jeg prøver mig lige frem med de forskellige, tak for hjælpen indtil videre, jeg vender tilbage
Avatar billede radion Nybegynder
15. april 2007 - 09:27 #5
hvor [CDATA i øvrigt?
Avatar billede radion Nybegynder
15. april 2007 - 09:32 #6
syntax_hh det fungerer rigtig fint, og kunne jeg lokke dig til at konstruere den sådan at den først checker hvilken div der er mindst, og så sætter den = den størstes højde?

roenving: ja, det gør jeg i forvejen, problemet ligger mest i at jeg har en linie mellem de 2 (lavet som border-left på den højre) der gerne skulle føres med ned, og jeg ved ikke hvilken af diverne der er højest, det kan skifte fra side til side
Avatar billede radion Nybegynder
15. april 2007 - 09:59 #7
"hvor [CDATA i øvrigt?" = "hvorFOR [CDATA i øvrigt?"
Avatar billede radion Nybegynder
15. april 2007 - 10:10 #8
Syntax_HH, nevermind, jeg klarede det selv :) (glæder mig over at js og php har fælles træk :D

<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
onload=function() {
    if(document.getElementById('leftbar').offsetHeight>document.getElementById('main').offsetHeight){
document.getElementById('main').style.height=document.getElementById('leftbar').offsetHeight+"px";
}
else
    {
    document.getElementById('leftbar').style.height=document.getElementById('main').offsetHeight+"px";
    }
//]]>
</script>

men, jeg er stadig nysgerrig over dit //<![CDATA[ tag ?

og smid et svar
Avatar billede syntax_hh Nybegynder
15. april 2007 - 13:56 #9
CDATA bruges i sammenhæng med XML til at printe koden i stedet for at udføre den. Det må lige være en smutter at den kom med der :-)
Avatar billede radion Nybegynder
15. april 2007 - 14:29 #10
ahh, :)

tak for hjælpen alle
Avatar billede olebole Juniormester
16. april 2007 - 13:20 #11
<ole>

syntax_hh >> "CDATA bruges i sammenhæng med XML til at printe koden i stedet for at udføre den"

Nej, det er helt forkert. En CDATA-escaping anvendes omkring alle kodedele, som XML-parseren ikke kan 'tåle' ... herunder tegnet '<', der ellers vil blive tolket som begyndelsen på et XML-tag.

... og så kan XML-kode iøvrigt ikke 'udføres'. XML er et markup-sprog, der ikke indeholder funktionalitet  ;o)

/mvh
</bole>