Avatar billede leif Seniormester
12. april 2007 - 10:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kommer mailen aldrig ?

Hej,

Jeg har følgende kode i en Agent, men DeptManager får aldrig mailen men MailSent bliver sat til 1 på dokumenterne.

//Code start
SELECT Form = "Ferie" & MailSent = "0";
FIELD MailSent := "1";

@MailSend(@Subset(DeptManager; 1); ""; ""; "Ferieanmodning for din godkendelse";
  @Name([CN]; EmployeeName)+" har anmodet om ferie i perioden: " + @Text(StartDate; "S0") + " til " + @Text(EndDate; "S0") +
  @NewLine +  "Klik på linket for at se andmodningen:  "; ""; [IncludeDoclink])
//Code End

Bruger jeg samme kode på min Gem knap så er der ingen problemer.

På forhånd tak

/Leif
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2007 - 22:57 #1
Er det en baggrundsagent, der kører scheduleret?
Det kan være at Serveren ikke må sende mails. Hvilken version af server kører du?
Hvilken Scope har agenten (all documents, new/modified)
Run once/Selected
Avatar billede leif Seniormester
12. april 2007 - 23:00 #2
Det er en Bagrundsagtens

Server version: R7.0.2

Target = All documents
Avatar billede leif Seniormester
12. april 2007 - 23:19 #3
Hvor kan jeg kontrollere om serveren må sende emails ?
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2007 - 23:33 #4
Jeg har lige testet med en agent i min egen postkasse. Jeg fik en fin mail med serveren som afsender.
Er du sikker på at modtagerfeltet er ok?
Har du set efter i LOG.NSF (eller på serverkonsolen) om der kommer fejlbeskeder?
Agentafvikling er ikke særlig nem at få hul på, da der er mange sikkerhedsfælder (i form af begrænsninger, som man skal tage højde for). Jeg ved ikke om der overovedet er en begrænsning for om serveren må/kan sende mails. Det undrede mig faktisk at serveren stod som afsender af denne mail. I nyere versioner af Domino er den blevet mere striks med at sende post som den der sidst har signet agenten. Det kan man se, da @Username i agenten resulterer i mit eget navn. Sådan ser resultatet af agenten ud:

Jörg Asmussen har anmodet om ferie i perioden: 12-04-2007 til 12-04-2007
Klik på linket for at se andmodningen:

Agenten:

SELECT Form = "Memo" & Subject = "Databaser :: Domino/Notes :: Hvorfor kommer mailen aldrig ?";
FIELD MailSent := "1";

@MailSend("jörg"; ""; ""; "Ferieanmodning for din godkendelse";
  @Name([CN]; @UserName)+" har anmodet om ferie i perioden: " + @Text(PostedDate; "S0") + " til " + @Text(DeliveredDate; "S0") +
  @NewLine +  "Klik på linket for at se andmodningen:  "; ""; [IncludeDoclink])
Avatar billede leif Seniormester
13. april 2007 - 10:31 #5
jogii -> Jeg kan ikke se noget i Loggen, jeg er faktisk ligeglad med lige nu hvem der står som afsender dajeg sikkert laver en Bruger som hedder DagligAgent eller lign. som jeg bruger til at signe den med
Avatar billede jogii Nybegynder
13. april 2007 - 13:44 #6
Har du prøvet at hardcode modtageren, evt. til dig selv, som jeg gjorde det? Bare for at teste.
Avatar billede leif Seniormester
13. april 2007 - 14:41 #7
Har jeg lige prøvet uden held !
Avatar billede leif Seniormester
13. april 2007 - 14:50 #8
Så kom jeg lidt nærmere. Fjerner jeg: "; [IncludeDoclink]" så sender den pænt mailen
Avatar billede leif Seniormester
13. april 2007 - 15:27 #9
Hvorfor er det SERVER1/Firma som står som afsender og ikke den som har Signet den ?
Avatar billede leif Seniormester
13. april 2007 - 15:35 #10
Hmm, hvis jeg bruger:
//Code start
@MailSend(@Subset(DeptManager; 1); ""; ""; "Ferieanmodning for din godkendelse";
  @Name([CN]; EmployeeName)+" har anmodet om ferie i perioden: " + @Text(StartDate; "S0") + " til " + @Text(EndDate; "S0") +
  @NewLine + @NewLine +  "Klik på linket for at se andmodningen:  "; "";[IncludeDoclink]);
//Code end

Så kommer mailen ikke, bruger jeg:
//Code start
@MailSend(@Subset(DeptManager; 1); ""; ""; "Ferieanmodning for din godkendelse";
  @Name([CN]; EmployeeName)+" har anmodet om ferie i perioden: " + @Text(StartDate; "S0") + " til " + @Text(EndDate; "S0") +
  @NewLine + @NewLine +  "Klik på linket for at se andmodningen:  ";[IncludeDoclink]);
//Code end

Så kommer mailen men uden DocLink
Avatar billede jogii Nybegynder
14. april 2007 - 00:04 #11
Ja ja, den kender jeg. Din database mangler en "Default view". En af oversigterne skal erklæres til at være standard oversigten når databasen åbnes første gang.

DocLinks indeholder informationer om serveren, oversigten du har fået kontakt med det pågældende dokument, og selve dokumentet. Hvis du laver en agent, der kører i bagrunden på serveren, så kan den ikke generere gyldig DocLink info, når der ikke findes en default oversigt.

Det kan virke sært, men sådan virker det bare.
Avatar billede leif Seniormester
14. april 2007 - 00:15 #12
Har du så noget bud på afsender adressen ?
Avatar billede leif Seniormester
14. april 2007 - 00:16 #13
Nu har jeg på et View sat Default when database is first opened og nu sender den fint DocLinks og emails
Avatar billede jogii Nybegynder
14. april 2007 - 18:17 #14
Nej, ikke umiddelbart.
Hos Lotus hedder en udvikler, der er med til at vedligeholde AgentManager, Julie Kadashevich. Hun har på Lotus/IBM's hjemmeside skrevet flere artikler om agenter.

På Google fand jeg følgende :

http://www.ibm.com/developerworks/lotus/library/ls-Troubleshooting_agents_ND5_6/
(men lige nu er IBM's hjemmeside nede pga. vedligehold ...