Avatar billede mach3 Nybegynder
11. april 2007 - 21:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

c#: oprettelse af dynamiske objekter

Er der nogen som har et tip til, hvordan man kan få følgende til at virke:

class server{

  addCar(string carName){
      car carName = new car();
  }

class car{
  int topspeed;
  string color;
  int age;
}

Således kan man tilføje fire biler:
addCar(opel);
addCar(peugeot);
addCar(vw);
addCar(citroen);

Og man kan tilgå objekterne på følgende måde:
opel.age = 2;
peugeot.color = "blue";

Problemet er, at man ikke får lov til at bruge carName argumentet i metoden addCar. Men man ved ikke ved designtime, hvilke biler, som applikationen skal indeholde - det bliver læst ind fra en xml fil ved opstart.

På forhånd tak.

Mvh
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. april 2007 - 22:00 #1
Du kan smide objekterne i en liste og hive fat i dem ved hjælp af en indexer:
liste["Opel"].Age = 2;

Så kan du også iterere over dem.

foreach (Car c in liste)
{
  //c.Age
}
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
11. april 2007 - 22:33 #2
Er dit problem i addCar ikke, at du erklærer en lokal variabel med samme navn som din parameter til addCar?
Avatar billede mach3 Nybegynder
12. april 2007 - 07:17 #3
bennytordrup >> Korrekt, men jeg ønsker, at objektet der skal oprettes skal hedde det som argumentet siger.

hmortensen >> Dit indlæg fik mig til at anvende List Generic Class, hvilket ser fint ud indtil videre. Planen er, at applikationen skal fungere ovre WCF. Der er åbenbart nogle problemer i den forbindelse med nogle indbyggede .NET strukturer når de skal serializes (tror jeg). Tror I, at List Generic Class er "kompatibel" med WCF?
Avatar billede mach3 Nybegynder
12. april 2007 - 19:38 #4
Det må vente til en anden tråd. Tid til point.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
13. april 2007 - 08:14 #5
Om objektet oprettes med samme navn som argumentet siger har noget med indholdet af variablerne at gøre - ikke variablenes navne. Og disse har sammenfald. Det burde du ikke kunde.
Avatar billede mach3 Nybegynder
15. juni 2007 - 21:09 #6
Beklager det sene svar. Tak for hjælpen.