Avatar billede pipedane Nybegynder
11. april 2007 - 14:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Select Top, Order By

Jeg har en tabel med 100 poster og gerne vil have vist de seneste 25, ud fra kolonnen ID
Jeg bruger så denne sql
Select Top 25 ID, Kolonne1, Kolonne2 from Tabel1 Order by ID Desc
, og resultatet bliver
100, Kolonne1, Kolonne2
99, Kolonne1, Kolonne2
98, Kolonne1, Kolonne2

75, Kolonne1, Kolonne2

Men jeg vil gerne have at resultatet blev:
75 Kolonne1, Kolonne2
76 Kolonne1, Kolonne2
77 Kolonne1, Kolonne2

100 Kolonne1, Kolonne2

Hvordan dælen gør jeg det?
Avatar billede strickie Nybegynder
11. april 2007 - 14:22 #1
Kan du ikke bare vende din rækkefølge?

Select Top 25 ID, Kolonne1, Kolonne2 from Tabel1 Order by ID ASC

Desc - betyder faldende
Asc - betyder stigende
Avatar billede fennec Nybegynder
11. april 2007 - 14:23 #2
Du bliver nød til at lave en inner select:

select * from (Select Top 25 ID, Kolonne1, Kolonne2 from Tabel1 Order by ID Desc
) order by ID asc
Avatar billede fennec Nybegynder
11. april 2007 - 14:25 #3
Skulle være et svar

.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede pipedane Nybegynder
11. april 2007 - 15:01 #4
select * from (Select Top 25 ID, Kolonne1, Kolonne2 from Tabel1 Order by ID Desc
) order by ID asc
Gav en fejl, "near the keyword order"

Ved at køre den igennem query analyseren generede den DERIVEDTBL efter ) således at den virkende sql-query ser således ud:

select * from (Select Top 25 ID, Kolonne1, Kolonne2 from Tabel1 Order by ID Desc
) DERIVEDTBL order by ID asc

Tak for hjælpen.
Avatar billede fennec Nybegynder
11. april 2007 - 15:18 #5
ahh ja. Den manglede et navn på subqueryen (view'et). Det smider query analyseren selv på når man kører det gennem den, men via programmering (ASP, c+ eller hvad du nu bruger), skal man huske at smide den på selv.