Avatar billede simonbrinck Nybegynder
11. april 2007 - 11:31 Der er 1 kommentar

Scanne negativer med Canon scanner

Jeg har en CanoScan 8400f flatbed scanner der også kan scanne negativer. Jeg har tidligere brugt den med min pc og det har virket fint.
Nu har jeg købt en sort MacBook og har installeret driveren (ScanGear 10.2.2.0) fra canons hjemmeside. Det virker også fint, bortset fra når man skal vælge source i programmet. Der kan man kun vælge Platen (altså at scanne hele a4 tingen) og ikke 35mm film, som man ellers kan på min pc. Det er meget irriterende.
Har i haft samme problemer, eller eventuelle erfaringer omkring ScanGear driveren?
Jeg tænkte om det kunne have noget at gøre med at det er en intel mac eller sådan noget, det er bare lidt langt ude når den godt kan scanne, bare ikke negativerne.
Venlig hilsen Simon
Avatar billede milter Ekspert
11. april 2007 - 13:02 #1
Taget fra Canons hjælpesider:

"Scanning af film ved hjælp af scannerknapper.
Du kan ikke scanne film ved hjælp af scannerknapperne på scannerens frontpanel med standardindstillingerne. Følg proceduren nedenfor for at ændre indstillingerne i CanoScan Toolbox, så du kan scanne film ved hjælp af knapperne SCAN og COPY (Kopi) på scanneren.

Start CanoScan Toolbox.
Klik på knappen Scan-1 eller Copy (Kopi) i hovedvinduet i CanoScan Toolbox for at åbne vinduet med indstillinger.
Vælg [Film] i kategorien [Select source] (Vælg kilde).
Skift indstillinger for [Scan mode] (Scanningstilstand) og [Image quality] (Billedkvalitet) efter behov.
Klik på knappen [Scan].
Nu kan du scanne film ved at trykke på knappen SCAN eller COPY (Kopi) på scanneren.

Når du har ændret indstillingerne til film, skal du være opmærksom, når du bruger knapperne SCAN og COPY til scanning af papir-/fotoemner. Vælg [Platen] (Pladeenhed) i kategorien [Select source] (Vælg kilde), eller klik på knappen [Defaults] (Standardindstillinger) for at nulstille indstillingerne".

Sidder kablet, som forbinder låget med resten af scanneren korrekt?