Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 09:10 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

har stadig ikke forstået mening med XML

Nu har XML været fremm nogle år, og jeg har stadig ikke forstået meningen med at bruge det. Det kan godt være det er mig rammer helt ved siden af.

For mig ligner det bare noget HTML, som så ikke engang kan vise noget brugervenligt hos klienten :-)...
Forstår ikke hvorfor man skal bruge et helt XML dokument. er det fordi det er nemmere at Parse? og få separeret sine Værdier ud af dokumentet?

jeg har prøvet at læse diverse bøger men går kold i læsningen fordi jeg ikke synes det forklarer hvorfor det bruges...

Det eneste jeg høre er at alle bruger det....

Er der nogle der kan hjælpe mig?? en kort forklaring og nogle gode links....
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 09:28 #1
er XML smart fordi man ikke behøver at Parse, men man bruger bare de biblioteker der findes til XML, i f.eks. C#, Java, C++, og plukke de elementer ud som man skal bruge.
Avatar billede jps6kb Novice
11. april 2007 - 09:47 #2
http://www.pcworld.dk/art/2175?page=3
her er lidt læsestof. :)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 10:05 #3
aaaahhh den er fino
Avatar billede janegil Nybegynder
11. april 2007 - 10:06 #4
For å se gleden med XML. skal du ikke sammenligne med HTML, som i de fleste sammenhenger har mere preg av tekst enn data.

Men prøv å se på fx slektsregistreringsformatet GEDCOM (http://en.wikipedia.org/wiki/GEDCOM). HVis du skal programmere noe som trekker ut data derfra, tror jeg du ville ønske at det var skrevet i XML, så du kunne brukt standard XML-verktøy til jobben.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 10:19 #5
janegil<< Ja hehehehe
ok dvs man skal bruge XML hvis man vil have en fil hvor f.eks et andet program kan udtrække data... Istedet for at ligge data i en database og lade et andet program hente data fra databasen..

Så kunne man f.eks sende et xml dokument igennem en socket og lade klienten udtrække de data der er relavante for klienten at bruge..

Aaaahh ok nu tror jeg at jeg er ved at være med.. :-)
Er jeg inden på noget rigtigt??
Avatar billede jps6kb Novice
11. april 2007 - 10:22 #6
Du er bestemt inde på noget af det rigtige. ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. april 2007 - 10:26 #7
En af de helt store fordele ved XML er, at det er en standard som der er bred enighed om at bruge. Da stort set alle typer data kan parses om til XML og derved fortolkes af andre systemer der kan udnytte XML, er XML med til at skabe ægte platformsuaghængighed
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 10:35 #8
at sende en streng igennem en socket separeret med ; er jo også mere besværligt at Parse.. Så er det nemmer at bruge XML biblioteker til at finde elementerne.
Bibliotekerne findes jo allerede i diveerse sprog...

Aaaaarrrgggg det var da ikke så komplext det der XML...
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 10:36 #9
husk at lægge svar..alle
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. april 2007 - 10:56 #10
Boing :)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 11:28 #11
jamen tak skal i have .. det var hurtig klaret
Avatar billede janegil Nybegynder
11. april 2007 - 12:15 #12
XML er ikke først og fremst et alternativ til databaser. Men hvis du legger lata en en eller annen form for strukturert fil, er XML absolutt verdt å vurdere. Unntaket er hvis strukturen er så enkel at det svarer til én tabell i en relasjonsdatabase, da ville jeg kanskje heller brukt en kommaseparert fil.
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. april 2007 - 12:21 #13
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 12:21 #14
janegil>> ja det er klart.. Hvis data kan være al muligt, f.eks : først en besked bagefter En adresse og så et navn på en person, så er der ikke nogen struktur i disse data...
men hvis man ved at det er navn, adresse, og telefon nummer så er der struktur og XML ville være løsningen
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. april 2007 - 12:23 #15
drgonzo>> ja jeg tror det link vil være godt at læse nu hvor tingene er faldet på plads