Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 15:19 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke geninstallere eller starte windows.

Jeg fandt igår en gammel laptop frem og besluttede mig for at starte forfra på den. Dvs. formatere harddisken og geninstallere mit styresystem. Men problemet var bare at jeg ikke kunne formatere C-drevet da det var der Win XP lå. Så prøver jeg derefter at geninstallere Win XP, men der er ikke plads på harddisken til XP. Som allerede ligger på laptopen. Den tilbød ikke at erstatte den nuværende.
Derfor besluttede jeg at slette programmer, mapper og filer indtil der var plads til at reinstallere XP.
Men efter jeg har rydet godt op på harddisken genstarter jeg for at installere XP. Men så kommer den med denne fejl:
"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler: <Windows-rod>\system32\hal.dll
Geninstaller en kopi af ovenstående fil"
Jeg tænker at filen må være røget ud da jeg rydet op på harddisken.
Derefter prøver jeg blot at køre det nyværende XP og den går i stå under "Velkommen"-teksten før login.
PC'en bliver nu ved med at gå i stå ved dette sted og jeg kan ikke geninstallere fordi så kommer den med fejlen om den manglende fil.

Hvad skal jeg gøre nu, for lige nu viker computeren ubrugelig? Vil bare gerne have slettet alt på harddisken og have geninstalleret XP.
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 15:22 #1
10. april 2007 - 15:31 #3
... altså du skal IKKE bruge den nuværende instalation til noget som helst! Om det er DOS, WIN98, W2000, Vista, ...
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 15:47 #4
Okay, jeg tror jeg prøver dit forslag dr1... Jeg vender tilbage!
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:04 #5
Jeg har nu læst på den der spywareinfo.dk men problemet er jo at den hverken kan starte installations programmet fra min CD eller komme ind i mit styrresystem.. Jeg kan heller ikke komme ind i Bios...

Når jeg starter computeren skal jeg vælge om jeg vil starte:
Microsoft Windows XP Professional
eller
Microsoft Windows XP Professional Installation

Hvis jeg vælger den første(Microsoft Windows XP Professional):
går den i gang med at åbne XP men stopper lige før login-screen.

Hvis jeg tager den anden (Microsoft Windows XP Professional Installation) kommer denne fejl:
"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler: <Windows-rod>\system32\hal.dll
Geninstaller en kopi af ovenstående fil"
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:06 #6
Jeg har lige fundet ud af det ikke kun er hal.dll filen der mangler men også en række andre filer fra System32 mappen...
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 16:09 #7
hvorfor kan du ikke komme i BIOS ? har du prøvet med F" og DEL knappen ?
10. april 2007 - 16:12 #8
Er det et USB baseret tastatur ?
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:13 #9
Der sker intet på Del knappen, men på F8 går den ind i noget "Avancerede instillinger for Windows" hvor jeg kan vælge noget fejlsikker tilstand osv.
10. april 2007 - 16:13 #10
... du skal have den til at starte op på CD'en - eller bliver det et besværligt bøvl...
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:16 #11
Nej, det er det tastatur som er indbygget i laptoppen og jeg har kun en helt almindelig mus og strømforsyning tilsluttet.... Hvordan kan jeg geninstallere de manglende filer som den siger den mangler når jeg prøver at køre min Win XP CD? system32\hal.dll osv.....
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:18 #12
jeg er nu kommet ind i XP i fejlsikker tilstand hvis det kan hjælpe...
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 16:19 #13
kære ven, glem nu den hal fil et øjeblik, du vil reinstallere ikke ? ergo er det rablende ligegyldigt at den nuværende installation har fejl.

Hvilken bærbar har du ? (mærke og model) så kan vi finde ud af hvilken knap du skal trykke på for at komem i BIOS.
10. april 2007 - 16:21 #14
Hvis/når du starter op på XP CD'en er det komplet ligemeget hvad der er på Harddisken i forvejen (undtagen visse former for Linux, men det er en anden historie...)

Du SKAL have den til at starte op på XP CD'en. Du må på ingen måde have startet din nuværende XP instalation...

Prøv alle [F*] kombinationerne under KOLDSTART, Hvis først dun NUVÆRENDE XP starter op er det for sent...

Eller stik mig/os model/type/nummer på PC'en ...
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:21 #15
En Toshiba - Satellite 4090CDS... Den er meget gammel!
10. april 2007 - 16:22 #16
(Det var vi vist enige om *S* )
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 16:26 #17
er det kun en 400Mhz ? hvor mange mb ram har den maskine ? (for med 400Mhz ville jeg IKKE vælge XP, men 98, eller 2000)
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:28 #18
der er vidst 128 mb ram og tror der stod den havde 233 mhz... men hvordan kunne den så køre XP før?... det virkede fint indtil jeg slettet programmer/filer/mapper på harddisken...
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:33 #19
Da jeg var i XP på fejlsikker tilstand fik jeg kørt cden og nu har den genstartet og er gået i gang med noget XP installation uden at være gået ind i XP igen. Håber det virker....
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 16:33 #20
med kun 233 Mhz, så ville jeg ikke køre xp, om jeg så fik 500,- for det, jeg ville have taget livet af den arme maskine inden der var gået 20 min ;) (den var sikkert røget ud på parkeringspladsen og havde fået lov at kysse lidt med asfalten *G*)
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 16:36 #21
Okay, jeg ved godt det er en lort PC, men den var ikke langsom da XP virkede, så måske jeg så forkert med de 233 Mhz. Ved den har kørt længe med XP så burde ikke være et problem.

Men jeg må forsøge at gå videre med det selv, hvis vi ikke kan finde en løsning her.
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 16:47 #22
jamen kan du komme igang med installation så er der jo ingen problemer ?
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 17:20 #24
bemærk at modellen jeg linker til er 4090DVD, men selve maskinen er ens, det at der er DVD drev i den model at den har et andet model nummer.
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 17:28 #25
for at komme i BIOS er det vist F11, skal BIOS opdateres findes filen her http://support.toshiba-tro.de/tools/bios/satellite/4030-4060-100/bios_820.zip
Avatar billede du3n Nybegynder
10. april 2007 - 19:56 #26
Tak for hjælpen begge to, jeg har nu fået geninstalleret Windows :)

Dog uden alt det der bios osv. gik kontakt til disken da jeg var i det gamle windows.

Men i skal da aligevel have point fordi i var så hjælpsomme.
Kan jeg dele pointene mellem jer på en eller anden måde?
10. april 2007 - 20:39 #27
Ping...

Deles ...