Avatar billede chr1234 Nybegynder
09. april 2007 - 11:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mangler id i array

Jeg benytter dette script, som jeg fandt et sted her på eksperten - jeg har dog brug for nogle ændringer.

Jeg har to checkboxes, hvor den anden er afhængig af valget i den første. Det virker fint, men value i 2. checkbox er et navn - og jeg mangler et id, dvs. forskel på value og titel i checkboxen. Er der nogle, som kan hjælpe med at få denne med?

Jeg vil f.eks. gerne få:
Checkbox1: Titel=Windows 95, Value=1
Checkbox2: Titel=Win95-ver3, Value= $id

Yderligere vil jeg helst undgå at Windows95 skal være ID 1. Kunne scriptet laves sådan, at values i checkbox 1 kunne være et hvilket som helst ID fra en tabel, og at array i checkbox 2 virkede alligevel.

Jeg har i databasen 2 tabeller, og skal have hentet resultater ud fra tabel2, som hører til posten i tabel1.

i <head>
<script type="text/javascript">
var models = new Array();
models[models.length] = ["win95-ver1","win95-ver2","win95-ver3","win95-ver4"]; // Windows 95
models[models.length] = ["98-version1"]; // Windows 98
models[models.length] = ["nt-version1"]; // Windows NT
models[models.length] = ["2000-ver1"]; // Windows 2000
models[models.length] = ["me-ver1"]; // Windows ME
models[models.length] = ["xp-ver1"]; // Windows XP
models[models.length] = ["xp64-ver1","xp64-ver2"]; // Windows XP - 64bit

function showModels(elm)
{
  //document.getElementById('lastGroup').style.display="none";
  var sel = elm.form.version;
  if(elm.selectedIndex==0)
  {
    sel.style.display = 'none';
  }else
  {
    sel.length = 1;
    var arrNum = elm.selectedIndex-1;
    for(i=0;models[arrNum].length>i;i++){
      sel.options[sel.length] = new Option(models[arrNum][i]);
      sel.style.display = 'inline';
    }
</script>

i <body>

<form id="form" method="post" action="test2.php">
<p>Hvilket styresystem har du:
    <br/>
    <select name="system" onchange="showModels(this);document.getElementById('nextGroup').style.display=this.selectedIndex>0?'block':'none';">
  <option value="">-- Vælg her --</option>
  <option value="1">Windows 95</option>
  <option value="2">Windows 98</option>
  <option value="3">Windows NT</option>
  <option value="4">Windows 2000</option>
  <option value="5">Windows ME</option>
  <option value="6">Windows XP</option>
  <option value="7">Windows XP - 64bit</option>
</select>
    <br/>

<div id="nextGroup" style="display:none;">
    Hvilken version har du:
        <br/>
    <select name="version">
        <option value="">-- Vælg her --</option>
    </select>

    <input type="submit" value="Send oplysninger" id="send" name="send"/>
</div>
Avatar billede roenving Novice
09. april 2007 - 13:20 #1
Tjah umiddelbart handler det bare om at præsentere data på en fornuftig måde, eksempelvis i et associativt array af objekter:

models["Win95ID"] = {"win95-1":"win95-ver1","win95-2":"win95-ver2","win95-3":"win95-ver3","win95-4":"win95-ver4"}; // Windows 95

-- og så bliver det til:

  {
    sel.length = 1;
    var arrId = elm.value;
    for(obj in models[arrId]){
      sel.options[sel.length] = new Option(models[arrId][obj],obj);
    }
    sel.style.display = 'inline';
  }

-- absolut utestet !-)
Avatar billede chr1234 Nybegynder
09. april 2007 - 14:13 #2
der er fejl i scriptet, men jeg har ikke forstand på JS. kan du evt. hjælpe?
Avatar billede roenving Novice
09. april 2007 - 14:22 #3
Hrm, det virker hos mig ?-)

-- kan du vise dine koder ?o]
Avatar billede chr1234 Nybegynder
09. april 2007 - 15:29 #4
Hej igen, roenving

Jeg fandt denne udmærkede artikel: http://javascript.about.com/library/bldydrop1.htm, som virker rigtig godt. Jeg synes også, at den er opbygget mere logisk.

Ellers tak for hjælpen! Vil du have lidt points?
Avatar billede roenving Novice
09. april 2007 - 15:44 #5
Tjah, min har den opygning fordi den skal være nem at gå til, når man trækker ud af en database ...

-- og det, du henviser til, ser bestemt ikke ud til at være skrevet i forgårs, og en rigtig underlighed er, at der simpelthen er noget rigtig dårlig kode i, samtidig med at der blandes en mulighed fra en ret ny javascript-version sammen med en adressering, der var den eneste mulighed i de allerældste versioner, men hurtigt blev meget lettere at udføre ...

-- og det er fint, hvis du synes, den er mere logisk opbygget, men jeg ville altså kalde det skodkode, der ikke burde kunne publiceres i dette årtusind !-)
Avatar billede chr1234 Nybegynder
09. april 2007 - 15:57 #6
Du har garanteret ret, jeg kunne bare ikke få din tilføjelse til at virke - lige nu virker scriptet fra about.com dog, selvom du har ret i, at din ville have været mindre omstændig at integrere i f.eks. mit php-script.
Avatar billede roenving Novice
09. april 2007 - 16:02 #7
<script language="javascript" type="text/javascript">
var models = new Array();
models["Win95ID"] = {"win95-1":"win95-ver1","win95-2":"win95-ver2","win95-3":"win95-ver3","win95-4":"win95-ver4"}; // Windows 95
models["Win98ID"] = {"win98-1":"win98-ver1","win98-2":"win98-ver2","win98-3":"win98-ver3","win98-4":"win98-ver4"}; // Windows 98

function showModels(elm){
  var sel = elm.form.select2;
  if(elm.selectedIndex==0){
    sel.style.display = 'none';
  }else{
    sel.length = 1;
    var arrId = elm.value;
    for(obj in models[arrId]){
      sel.options[sel.length] = new Option(models[arrId][obj],obj);
    }
    sel.style.display = 'inline';
  }

</script>

<form id="minForm" name="minForm">
Vælg mærke:<br>
<select name="minSelect" id="minSelect" onchange="showModels(this);">
    <option value="">-- Vælg her --<br>
    <option value="Win95ID">Windows 95<br>
    <option value="Win98ID">Windows 98<br>
</select>
<br>Vælg model:<br>
<select name="select2" id="select2" style="display:none;">
    <option value="">-- Vælg her --<br>
</select>
<br>
<input type="submit" value="send">
</form>
Avatar billede chr1234 Nybegynder
05. juli 2007 - 13:42 #8
-
Avatar billede roenving Novice
05. juli 2007 - 17:19 #9
Fik du det til at virke ?-)