Avatar billede kol Nybegynder
09. april 2007 - 11:27 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Sortering af medlemsliste

Jeg har et medlemskartotek, hvor medlemsnumrene ser således ud:
01-95 eller 112-06 (bare et par eksempler).
Men jeg kan ikke sortere stigende efter medlemsnummer, som er tallene før "-". Excel mener, at "110" kommer efter "10", men jeg vil gerne sortere på tallet før"-".

Hvordan?

Excel-arket kommer fra en Access- database, så jeg har samme problem der, hvis een lige skulle sidde med aktuel viden.

Hilsen KOL
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. april 2007 - 13:03 #1
Kan du ikke liste et par medlemsnumre, som du gerne vil have dem til at stå? Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvorfor 110 ikke skulle komme efter 10.
Avatar billede giorgio Nybegynder
09. april 2007 - 13:11 #2
Det kan jeg nu godt i excel 2003.

Lavede en liste med tal som de eksempler du have. Mine celler var i formatet text.
Jeg har en overskrift på hele den kolonne der skal sorteres.
Markere det hele incl. overskriften og vælger: Data | Sort

Den skriver selv overskriften i sort by. Det lader du være som det er.

I bunden, står der "My data range has", her vælges Header row.
Klik ok.
Nu fremkommer der en sort warning, Her vælger du "Sort anything that looks like a number...".
Klik ok.

Nu skulle det gerne være sorteret i rækkefølge :)
Avatar billede excelent Ekspert
09. april 2007 - 13:47 #3
Hvis kolonne til højre for din liste er ledig
Marker liste incl. overskrift og kør koden
--- HUSK Backup er en go' ting :-) --

Sub mySort()
c = Selection.Column: r = ActiveCell.Row
For t = 2 To Selection.Rows.Count
Cells(t, c + 1) = Left(Cells(t, c), WorksheetFunction.Find("-", Cells(t, c)) - 1)
Next
Range(Selection.Address).Resize(, 2).Select
Selection.Sort key1:=ActiveCell.Offset(, 1), order1:=xlAscending, _
Key2:=ActiveCell, Order2:=xlAscending, Header:=xlYes
Columns(c + 1).Clear
End Sub
Avatar billede kol Nybegynder
09. april 2007 - 17:04 #4
Excel 2000

Eks.  10-98, 11-98, 12-99, 12-01, ...... 99-06, 101-06, 102-07

Ser på forslag, vender tilbage.
Hilsen KOL
Avatar billede kol Nybegynder
09. april 2007 - 17:16 #5
giorgio
Ikke i min Excel 2000

excelent
Kan ikke få det til at fungere hos mig.

KOL
Avatar billede excelent Ekspert
09. april 2007 - 17:19 #6
har du tomme seller imellem ? eller markerer du ud over listen tomme seller ?
eller hvilken fejl får du
Avatar billede excelent Ekspert
09. april 2007 - 17:51 #7
En manuel løsning : (forudsætter du har liste i kolonne A ellers ret til)

B2=VENSTRE(A2;FIND("-";A2)-1)
C2=HØJRE(A2;LÆNGDE(A2)-LÆNGDE(B2)-1)
kopier ned
Marker kolonne B og C (alle værdier)
Kopier det markerede
Højreklik på det markerede og vælg Indsæt Speciel
Vælg værdier og klik OK

Marker alle 3 kolonner
Vælg Data/Sorter
Efter kolonne B og derefter C stigende
vælg Sorter alt der ligner tal som tal

Slet kolonne B og C igen
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. april 2007 - 18:04 #8
Jeg kan godt få excelents kode til at køre med det rigtige resultat.
Avatar billede kol Nybegynder
10. april 2007 - 00:44 #9
excelent
Utroligt! Jeg kan ikke få din manuelle metode til at virke heller.
Jeg får godt nok skilt mit nr. i to dele i to kolonner, som du beskriver.
Men der sker ingen sortering, heller ikke hvis jeg prøver alene at sortere kolonne B.
Avatar billede excelent Ekspert
10. april 2007 - 11:27 #10
har du husket at fjerne formlerne
(Kopier det markerede,Højreklik på det markerede og vælg Indsæt Speciel, Vælg værdier og klik OK)
Avatar billede excelent Ekspert
18. april 2007 - 17:55 #11
hvordan går det ?
Avatar billede kol Nybegynder
18. april 2007 - 21:48 #12
Jeg er gået lidt istå, der kom andet på tværs.
Fordyber mig senere men deler point imellem jer nu.

Tak for hjælpen.

Hilsen KOL