Avatar billede simsen Mester
07. april 2007 - 14:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Treeview med flere childnodes

Hejsa,

Jeg har et treeview, som fungerer perfekt......sålænge der kun er én childnode (altså ét lag). Hvor i min kode (og ikke mindst hvad) skal jeg rette, så der er to lag.

Med et lag:

Produkter
--Heste
--Katte
--Hunde

Med to lag:
Produkter
--Heste
----Fodertrug
----Hestebørste
--Katte
----Kattebørste
----Kattelegetøj
--Hunde
osv

Min kode ser ud som følgende:

protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        ANSIApi api = new ANSIApi();

        if (IsPostBack == false)
        {
            try
            {
                if (api.GetTopMenu(MenuTree) == ANSIApi.FStatus.Success)
                { }
            }
            catch
            { }
        }

    protected void MenuTree_TreeNodePopulate(object sender, TreeNodeEventArgs e)
    {
        ANSIApi api = new ANSIApi();

        //hvis der ikke er nogen child nodes til noden
        if (e.Node.Depth == 0)
        {
            try
            {
                api.GetSubMenu(e.Node);
            }
            catch
            { }
        }

    protected void MenuTree_TreeNodeCollapsed(object sender, TreeNodeEventArgs e)
    {
        try
        {
            int key_id = Convert.ToInt32(e.Node.Value);

            lblMenuId.Text = key_id.ToString();

            lblMenuId.Visible = true;
        }
        catch
        {
        }

    protected void MenuTree_TreeNodeExpanded(object sender, TreeNodeEventArgs e)
    {
        try
        {
            int key_id = Convert.ToInt32(e.Node.Value);

            lblMenuId.Text = key_id.ToString();

            lblMenuId.Visible = true;

            if (e.Node.Depth == 0)
            {
                TreeView t = (TreeView)sender;

                for (int i = 0; i < t.Nodes.Count; i++)
                {
                    if (t.Nodes[i] != e.Node)
                    {
                        t.Nodes[i].CollapseAll();
                    }
        catch
        {
        }

Koden til de to funktioner er:

//Henter Topmenu tabellen
    public FStatus GetTopMenu(TreeView n)
    {
        FStatus status = FStatus.Failure;

        DataRow r = null;
        DataTable AItems = new DataTable();

        try
        {
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("MenuID", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("ParentMenuID", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("MenuName", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("HasChilds", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Body", Type.GetType("System.String")));

            command.CommandText = "SELECT MenuID, ParentMenuID, MenuName, HasChilds, Body FROM Sider WHERE ParentMenuID = 0";

            //command.Parameters.Clear();
            //command.Parameters.Add(new OleDbParameter("@FirmaID", FirmaID));

            OleDbDataReader myReader = command.ExecuteReader();

            //går gennem tabellen og lægger ind i rækker
            while (myReader.Read())
            {
                r = AItems.NewRow();

                try
                {
                    TreeNode t = new TreeNode(myReader["MenuName"].ToString(), myReader["MenuID"].ToString());
                    t.PopulateOnDemand = true;
                    t.SelectAction = TreeNodeSelectAction.Expand;
                    t.Expanded = false;

                    n.Nodes.Add(t);
                }
                catch
                { }

                //Tilføjer rækken til datatable
                AItems.Rows.Add(r);
            }

            myReader.Close();
            //TopMenu = AItems;
            status = FStatus.Success;
        }
        catch
        { }

        return status;
    }

    //Henter Submenu tabellen
    public FStatus GetSubMenu(TreeNode n)
    {
        FStatus status = FStatus.Failure;

        DataRow r = null;
        DataTable AItems = new DataTable();

        try
        {
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("MenuID", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("ParentMenuID", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("MenuName", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("HasChilds", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Body", Type.GetType("System.String")));

            command.CommandText = "SELECT MenuID, ParentMenuID, MenuName, HasChilds, Body FROM Sider WHERE ParentMenuID = @ParentMenuID";

            command.Parameters.AddWithValue("@ParentMenuID", n.Value);
            OleDbDataReader myReader = command.ExecuteReader();

            //går gennem tabellen og lægger ind i rækker
            while (myReader.Read())
            {
                r = AItems.NewRow();

                try
                {
                    TreeNode t = new TreeNode(myReader["MenuName"].ToString(), myReader["MenuID"].ToString());
                    t.SelectAction = TreeNodeSelectAction.Expand;
                    t.Expanded = false;
                    n.ChildNodes.Add(t);
                }
                catch
                { }

                //Tilføjer rækken til datatable
                AItems.Rows.Add(r);
            }

            myReader.Close();
            status = FStatus.Success;
        }
        catch
        { }

        return status;
    }

mvh
simsen :-)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
07. april 2007 - 15:22 #1
protected void MenuTree_TreeNodePopulate(object sender, TreeNodeEventArgs e)
    {
        ANSIApi api = new ANSIApi();

        //hvis der ikke er nogen child nodes til noden
        if (e.Node.ChildNodes.Count== 0)
        {
            try
            {
                api.GetSubMenu(e.Node);
            }
            catch
            { }
        }
Avatar billede simsen Mester
07. april 2007 - 18:09 #2
dr_chaos

Desværre - det hjælper ikke.

Jeg har forsøgt at lave en "run to curser" - når jeg klikker på en undermenu, der har undermenu (eksempelvis "Heste" i mit eksempel), går den slet ikke ind i nogle af funktionerne (ser det ud til for mig) - hvis jeg klikker på en, der ikke har undermenuer, så går den korrekt ind???

mvh
simsen :-)
Avatar billede simsen Mester
08. april 2007 - 19:54 #3
YES..........et hel døgns søgen og leden i koden......og jeg fandt det selv *stolt*

TreeNode t = new TreeNode(myReader["MenuName"].ToString(), myReader["MenuID"].ToString());
                    t.PopulateOnDemand = true;
                    t.SelectAction = TreeNodeSelectAction.Expand;
                    t.Expanded = false;
                    n.ChildNodes.Add(t);

Altså jeg manglede en t.PopulateOnDemand = true; i GetSubMenu(TreeNode n)

en meget glad
simsen :-)