Avatar billede fedtoere Praktikant
04. april 2007 - 15:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg dynamisk DB med XML tags

Hvordan kan jeg lave en "dynamisk DB" med XML tags ?

Min ide er at lave noget som følgende i XML:

  <cd>
    <title>CD1</title>
    <group>Backup</group>
    <indhold>Foto 2004 sommerferien</indhold>
    <indhold>Foto 2005 vinterferien</indhold>
    <indhold>word dokument backup 2003</indhold>
    <indhold>Mobiltelefon foto 2004</indhold>
  </cd>

Med dynamisk mener jeg at indhold tag'et er benyttet flere gange.
således at jeg blot kan tilføje disse hvis der kommer flere af slagsen.
Ideen er så senere at kunne lave søgning eller filter således at man kan finde frem til et bestemt inhold uden besvær.

Jeg er klar over at man evt kan lave en <indhold1> <indhold2> osv. Men så er ideen ligesom forsvundet...
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2007 - 16:10 #1
Der er ingen problemer i at gøre som du skriver - du kan sagtens søge på indholdet af <indhold> elementer vha. XSLT, XPath() eller en SAX Parser...

/CS
Avatar billede fedtoere Praktikant
10. april 2007 - 16:15 #2
Godt.
Nu skriver du XSLT, Xpath() eller en SAX parser. Helt ærligt så kender jeg intet til nogle af disse. Jeg er HELT GRØN mht XML.
Min ide er at "bygge" strukturen op på min database og så derefter kode i f.eks microsoft Visual studio, html eller andet for at hente og gemme data.
Jeg formoder at disse du forslår er "tools" til dette.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2007 - 21:34 #3
yep - man kan sige at XPath er for XML hvad SQL er for gængse databaser. XSLT er et avanceret transformeringssprog - perfekt til at generere statiske "views" (såsom HTML eller CSV) af XML data.

Men du skal nok lige læse lidt her og dér :-)

Hvis du vil igang med Visual Studio skal du nok læse lidt om MSXML - Microsoft's XML Parser - evt. via http://msdn.microsoft.com/xml

/CS
Avatar billede fedtoere Praktikant
12. april 2007 - 10:18 #4
Enig, det kræver nok lidt læsning.
Tak for hjælpen.