Avatar billede michr Nybegynder
02. april 2007 - 20:43 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning

Hejsa,

Hvis strømforsyningen er gået sig en tur kan der så være strøm i en USB-hub eller en Bluetooth enhed for den sags skyld ?

Jeg har nemlig en computer som ikke vil starte op mere efter at have koblet relæ'et fra et par gange grundet udskiftning af stikkontakter i huset.

Ellers nogle gode idé'er ?
Avatar billede screem_brille Novice
02. april 2007 - 20:47 #1
hvis strømforsyning er død nej, din 5 volt standby kører hvis der er liv i dit USB udstyr (og det kun er koblet til via din computer)
Avatar billede michr Nybegynder
02. april 2007 - 23:32 #2
Der er lys i min USB-hub samt min USB Bluetooth dongle (kun koblet via computeren), men computeren vil ikke tænde, men strømforsyningen skulle altså virke ?

Hvad søren er der så galt :-(
Avatar billede cyberspace Nybegynder
03. april 2007 - 10:03 #3
du kan checke om der er liv i din strømforsyning ved at checke om der er lys i dioden på dit motherboard  - det burde der være ellers ville dine usb enheder ikke få strøm. Prøv at checke om der er noget der sidder løst.  Så som cpu og cpu blæser.
Du kan også lige checke om startknappen dets kabler og HW er som det skal være måske er du kommet til at ramme/røre så den ikke tænder når du trykker på power knap
Avatar billede cyberspace Nybegynder
03. april 2007 - 10:05 #4
Bare lige en tanke - er der strøm i stikkontakten (måske kunne der være fejl efter udskiftningen?)
Avatar billede screem_brille Novice
03. april 2007 - 10:10 #5
eftersom at USB donglen lyser, så er der strøm til computeren, den har jo ikke indbygget nødstrømsanlæg ;)
Avatar billede michr Nybegynder
03. april 2007 - 10:21 #6
Jeg kan ikke finde den lille diode på bundkortet (Gigabyte GA-K8NF-9) og der er strøm til maskinen, da stikkontakten virker.

Endvidere var den tændt ganske kort inden hoved relæ'et blev afbrudt og har ikke været rørt i den mellemliggende periode. Dog sagde min elektriker, at det virkede som om der lugtede af brændt elektronik, da vi kom retur til værelset, men hvad kunne være brændt af ? Bundkortet ?
Avatar billede screem_brille Novice
03. april 2007 - 10:24 #7
det kan være hvad som helst, men bundkort eller PSU er de mest oplagte umiddelbart.
Avatar billede michr Nybegynder
03. april 2007 - 10:38 #8
Men når der nu er strøm i min USB dongle som sidder i et USB stik på bundkortet kan det så godt være bundkortet som genererer fejlen ?
Avatar billede screem_brille Novice
03. april 2007 - 10:45 #9
ja det kan set sagtene, jeg har et enkelt board der ikke kan tænde ved brug af power kontakten, men laver man en lus i selve ATX stikket, så kører maskinen uden problemer (der er en fejl i kredsløbet der skal tænde maskinen, og kan ikke skaffe den kreds der står for det), så den anden måde blev løsningen.
Avatar billede michr Nybegynder
03. april 2007 - 11:02 #10
Okay, så lugter det jo lidt af nyt bundkort. Virker bare lidt underligt, at der kan løbe strøm igennem bundkortet til trods for, at det efter alt sandsynlighed er "brændt af". Endvidere virker det lidt mærkeligt, at ved at tænde og slukke for hoved relæ'et kan få bundkortet til at gå i overgang.
Avatar billede screem_brille Novice
03. april 2007 - 11:19 #11
jeg tror mere det er psuen der er defekt, grunden til at elektronik kan dø i den slags situationer, er normalt pga spikes der opstår pga forsyningen pludselig forsvinder.
Avatar billede michr Nybegynder
03. april 2007 - 11:41 #12
Okay, så går jeg på jagt efter en ny strømforsyning. Nogen du kan anbefale og som ikke er for dyre ;-) ?

Er det forstået korrekt, at PSU'en godt kan sende "nødstrøm" til USB stik selv om den er defekt ?
Avatar billede michr Nybegynder
03. april 2007 - 12:13 #13
Vil tor'en på den defekte strømforsyning blive større, hvis der tidligere har været probemer med at tænde for computeren, hvis den har været afbrudt på kontakten ?

Hvis jeg har været væk i en længere periode har jeg altid afbrudt den på kontakten og når jeg så var hjemme igen og tændte for kontakten gik der rask væk et sted mellem 5 og 10 minutter inden computeren tændte af en eller anden årsag. Det virkede som om, at der lige skulle fyldes strøm i alle kabler inden den ville tænde.
Avatar billede screem_brille Novice
03. april 2007 - 12:51 #14
michr det at den ikke vil tænde med det samme indikerer dårlige kondensatorer.
Avatar billede michr Nybegynder
03. april 2007 - 13:44 #15
Er det så stadig PSU'en som er den skyldige ?
Avatar billede screem_brille Novice
03. april 2007 - 13:48 #16
oftest ja, men kan også være kondensatorerne lige omkring cpuen. (men så er de oftest bulede i toppen, eller elektrolyt væske er lækket, og så kan det oftest ses som noget brunt/gult snask)
Avatar billede michr Nybegynder
03. april 2007 - 14:05 #17
Okay jeg kan ikke umiddelbart se noget brunt/gult snask, så det lugter lidt af en ny PSU på vej på arbejde og en udskiftning i morgen, så der forhåbentligt kan komme liv i den igen.

Men hvordan får min USB dongle og min USB hub så strøm, fordi de lyser jo !?!?(meget underlig computer).
Avatar billede screem_brille Novice
08. april 2007 - 10:00 #18
de får strøm igennem din PSU. 5 volten kan sagtens være defekt, selvom 5v standby kører.
Avatar billede fgj Nybegynder
06. maj 2007 - 21:54 #19
Det er godt nok et gammelt indlæg, men jeg er selv løbet ind i samme problem: det tager flere minutter inden min pc tænder, når den er kold, og når den så er tændt afbrydes den pludselig, som om strømmen tages fra den.

Vil bare lige spørge om dig michr, om det hjalp at skifte PSU?
Avatar billede michr Nybegynder
07. maj 2007 - 11:10 #20
Hejsa,

Ja det hjalp mig, da jeg valgte at skifte PSU'en ud med en anden.