Avatar billede hejhej123123 Nybegynder
01. april 2007 - 21:12 Der er 7 kommentarer

raiting system?

Hej nogen der ved hvordan man laver et raiting system, med karakteren 1-5 eller 1-10.
Det skal osse være sådan at en person kun kan stemme en gang. men kan man ikke gemme ip-adressen i txt.fil istedet for at lave en mysql tabel til den?
Avatar billede leif Seniormester
01. april 2007 - 21:19 #1
IPen adressen ? Hvad så hvis der sidder flere mennesker på samme IPadresse, så må de ikke stemme 1 gang hver ?
Avatar billede hejhej123123 Nybegynder
01. april 2007 - 21:35 #2
kan der godt være flere mennesker på samme ip-adresse :P?
Avatar billede hejhej123123 Nybegynder
01. april 2007 - 21:37 #3
Det er heller ikk så vigtig det med at hvor mange gange hver person kan stemme, det vigtige er bare at man kan stemme, og så skal der så regnes gennemsnittet ud hver gang der bliver stemt ;)
Avatar billede leif Seniormester
01. april 2007 - 21:41 #4
Ja, fx. sidder vi 2 mennesker her som har somme Externe IP adresse og fx. sidder vi 30 mennesker på jobbet som har samme externe IP
Avatar billede hejhej123123 Nybegynder
01. april 2007 - 22:04 #5
ja okay :P havde jeg ikk lige tænkt over :P
men nogen der ved hvordan man laver et raiting system hvor den beregner gennemsnittet af stemmerne, intet krav om at der ikke må stemmes flere gange fra en person, ville bare være godt ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2007 - 08:46 #6
når man stemmer bliver det lagt i en MySQL tabel. Derefter ligges samtlige stemmer sammen, og divideres med antallet af stemmer (mysql_num_row).
Avatar billede pidgeot Nybegynder
02. april 2007 - 09:00 #7
...man kunne selvfølgelig også bare spare noget tid ved at bruge den indbyggede AVG-funktion i SQL:

SELECT AVG(vote) FROM tabel WHERE (...)

Hvis der ikke er nogle rækker at tage af, returnerer MySQL NULL. PHP vil sandsynligvis kunne bruge dette som 0, så det burde ikke være nødvendigt at tage særligt hensyn til det.