Avatar billede kjole Nybegynder
31. marts 2007 - 15:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan man overføre en ArrayList igennem webservices?

Jeg har uden held forsøgt at overføre en ArrayListe igennem webservice, er dette muligt?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2007 - 15:48 #1
det mener jeg, men er ret formålsløst (en web service bruges til at lave et
teknologi neutralt interface - et .NET eller PHP program kan
ligesom ikke bruge en java.util.ArrayList til noget)

løsningen er simpel: du konverterer din ArrayList til et array af samme type
og returnerer det i.s.f. - alle sprog understøtter arrays
Avatar billede kjole Nybegynder
31. marts 2007 - 15:54 #2
Okay det kan jeg sagtens forstå logikken i, da jeg egentlig kun skal bruge Listen på serversiden.

Jeg har prøvet på denne måde:

    ArrayList<PStation> lstPStations = new ArrayList<PStation>();

    public SAP() {
        lstPStations.add(new PStation(1,"Klostertorv","Kirkegade 14a", 25));
        lstPStations.add(new PStation(2,"Klostertorv","Kirkegade 14b", 24));
        lstPStations.add(new PStation(3,"Klostertorv","Kirkegade 14c", 23));
        lstPStations.add(new PStation(4,"Klostertorv","Kirkegade 14d", 22));
    }
    public PStation[] getP() {
        PStation[] outArray = lstPStations.ToArray();
        return outArray;
    }

Som giver følgende fejl:

symbol  : method ToArray()
location: class java.util.ArrayList<TTSS.PStation>
        PStation[] outArray = lstPStations.ToArray();
                                                  ^
1 error
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2007 - 16:03 #3
.toArray()
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2007 - 16:04 #4
nok endda

PStation[] outArray = (PStation[])lstPStations.toArray();
Avatar billede kjole Nybegynder
31. marts 2007 - 16:46 #5
I C# applikationen som er forbundet til services kommer følgende fejl når jeg konventerer ArrayListen til et array:

java.lang.ClassCastException: [Ljava.lang.Object;

Ved denne metode virker det ikke:

    public PStation[] getP() {
        PStation[] outArray = (PStation[])lstPStations.toArray();
        return outArray;
    }

Her virker det som det skal:

    public PStation[] getP() {
        PStation[] liste1 = new PStation[3];
        liste1[0] = new PStation(1,"Klostertorv1","Kirkegade 14a1", 251);
        liste1[1] = new PStation(2,"Klostertorv2","Kirkegade 14a2", 252);
        liste1[2] = new PStation(3,"Klostertorv3","Kirkegade 14a3", 253);
        return liste1;
    }

Der burde da ikke være nogen forskel mellen disse løsninger?
Avatar billede kjole Nybegynder
31. marts 2007 - 17:51 #6
Jeg har fundet ud af hvilken exception der bliver kastet:
[Ljava.lang.Object;
Exception in thread "main" java.lang.ArrayIndexOutOfBoundsException: 0

Underligt..
Avatar billede kjole Nybegynder
31. marts 2007 - 18:03 #7
Og stadig hvis jeg gør:

PStation[] outArray = {};
lstPStations.toArray(outArray);
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2007 - 18:41 #8
indeholder lstPStations det som den skal ?
Avatar billede kjole Nybegynder
31. marts 2007 - 19:02 #9
Ja det gør den. Fik det løst på en grim måde, og kan ikke forstå hvorfor de tidligere forsøg ikke virkede.
Her kan det ses hvordan jeg fik det løst:

public PStation[] getP() {
    PStation[] outArray = new PStation[lstPStations.size()];
    lstPStations.toArray(outArray);
    return outArray;
}

Arne_v -> Som altid har du været rigtig god til at hjælpe, tak for det, hvis du vil smide et svar har du fået lidt ekstra point i kassen:)
Avatar billede kjole Nybegynder
31. marts 2007 - 19:30 #10
Er det egentlig muligt at lave en form for adgangsbeskyttelse af en webservie vha. login eller ligende?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2007 - 19:56 #11
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2007 - 19:58 #12
ja

der er flere forskellige modeller:
1) send brugernavn/password med hvert kald
2) maintain session mellem kald og login med brugernavn/password kun som første kalde
3) brug WSS og digital signature
Avatar billede kjole Nybegynder
31. marts 2007 - 20:15 #13
Tak for det! Tror bare jeg tager denne lette løsning, nummer 1, da det kun er en skoleopgave:-)