Avatar billede hyldgaard Nybegynder
29. marts 2007 - 21:25 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Justering af CPU blæserens hastighed

Hej

Jeg har netop købt en nu computer, og da den stå i stuen ville jer gerne at den skulle være stille, samtidig skulle køleren også gerne kunne klarer at køle min Core2Duo CPU, selv hvis jeg begynder at overclocke den. Efter at have kigget på især støjniveauet vlagte jeg at købe en Thermaltake TMG I2 CL-P0372Socket 775, som skulle have et støjniveau på mellem 12 og 17 DB. Til min store overraskelse så larmer den faktisk en del.
Og nu til mit spørgsmål, er der nogen der ved om man kan få den til at ændre hastighed efter hvor varm CPU er, det kunne min gamle AMD finde ud af. Jeg skal sige at det er en ASUS motherboard ???
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2007 - 00:27 #1
Speedfan kan, men det er kun på visse bundkort det duer. Hvis Speedfan kan aflæse omdrejningerne på blæseren, er der en god chance for at den også kan regulere hastigheden.
http://www.almico.com/speedfan.php
Avatar billede Beach Mester
30. marts 2007 - 02:01 #2
Blot en kommentar til dit spørgsmål... Citat "skulle være stille", "hvis jeg begynder at overclocke"

Hvorfor hel... vil du både OC og lave en stille PC på én og samme tid?

Normalt så vælger man enten en retning der hedder OC og så skal dyret bare spille på alle tangenter på en gang, eller også den modsatte retning med en maskine der er tavs som en gravplads efter mørkets frembrud:-)

Nu er begrebet "stille" jo mange ting og meget svært at beskrive. Stille i forhold til hvad. Bor du på landet og sover alle husdyrene når du lytter til maskinen, eller har du kontor i nødsporet på en motorvej med indkørsel til København i myllertiden?

Ovenstående er en lille provokation (på en pæn måde forstås) da jeg vil forsøge at få dig til at tænke i lidt større perspektiver end det du har gang i nu:-))

HVIS du vil have både i pose og i sæk uden at skulle jurstere på systemet konstant så skal du måske over i lidt andre baner. Her tænker jeg på vandkøling af dit setup! Det kan godt være at din luftkøling kan bruges lige her og nu, også hvis du vil OC. Men i det lange løb så kaster en OC-CPU så mange watt af sig at den luftkøling du får brug for vil blive en pine du bliver ked af at ligge øre til.

Hvis du virkelig vil have en tavs maskine, så kan du for omkring 1.000,- komme så langt med vandkøling (nybegynder) at du rent faktisk skal ligge øret ind på dit kabinet for at høre det kører som det skal. Også selv om du kører med OC!!!

Så langt vil du aldrig komme med luftkøling med mindre du kaster dig ud i montering af monster mange blæsere i en monster stor størrelse.

Sidst men ikke mindst så skylder jeg måske også at sige at jeg selv for nogle år siden havde samme ønske som dig. En mega maskine som kunne det hele, men som bare var tavs som ind i hel... Det er jeg kommet frem til nu, men det har også kostet over 50.000,- bare for min HTPC og den er endnu ikke færdigudviklet!!!
En skud på tasken til hvornår jeg vil have det som jeg drømmer om: Aldrig

Der er altid et eller andet der kan gøres hurtigere, bedere eller smartere. Tør næsten sige at købet af et hus i Kategorinaen "håndværkertilbud" er nemmere at håndtere end det jeg selv hygger mig med *LOL*

//Beach

PS: Får du blod på tanden til virkelig at sætte din maskine op midt om natten på en øde kirkegård så må du sige til, har utallige links der hjælper dig på vej så den berømte knappenål kan høres når den lander på jorden:-)
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
30. marts 2007 - 07:23 #3
W00t -> Det ser desværre ikke ud til at det fungere rigtigt med mit motgerboard, man kan ikke justere fan speed, og den skriver at blæseren kører med 1350000 omdr. / min.

beach -> Fint indlæg, jeg kan sagtens følge dig. Måske skal jeg være lidt mere klar i min formulering. Det jeg mener er at maskinen skal været "ret" stille når jeg bruger den uden OC, og med en fornuftig temp. således at der både med hensyn til støj og varme er plads til at OC.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. marts 2007 - 10:04 #4
ASUS mobo burde have en funktion i bios der hedder noget med q-fan eller sådan noget, der regulerer den selv blæser hastighed og det plejer at være ret effektivt også ved OC
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2007 - 20:40 #5
Ærgerligt, men du kan så enten købe en ny mere støjsvag blæser eller en regulator som Zalman Fanmate.
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2007 - 18:30 #6
Mon ikke det var en ide med noget feedback eller få afsluttet spm, vi hjælper ikke for sjov
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2007 - 21:25 #7
andre der vil have, deler gerne :)
Avatar billede Beach Mester
12. juni 2007 - 21:49 #8
drgonzo--->
Det er sgu i orden, behold du dem bare, men tak for tilbudet *S*

//Beach
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. juni 2007 - 23:04 #9
sikker?
Avatar billede Beach Mester
13. juni 2007 - 00:03 #10
Jeps:-)