Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 20:05 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

HP Pavilion problem

Hejsa

Jeg har nogle problemer med min HP Pavilion a1000.

Da jeg modtog computeren, valgte jeg at formatere den, for at undgå en del af de (for mig) ubrugelige programmer der fulgte med computeren.

Efter formateringen er computeren dog begyndt at køre dårligt. Den kan finde på at låse, tage utroligt lang tid om simple handlinger (som f.eks åbning af et browser vindue) og kører spil meget dårligt.

Jeg har forsøgt mig frem med forskellige drivere, men må nu give op.

DERFOR vil jeg nu gerne tilbage til standardinstallationen, som HP praler af altid er tilgængelig. På min computer ligger der en partition kaldet: HP_Recovery.

Går jeg ind på partitionen i Windows, er der intet på den. Går jeg derimod ind og kigger på den i et brænderprogram (Nero) kan jeg se at der er lige omkring 5.4GB på den (dette kan jeg forresten også se hvis jeg højreklikker på partitionen i Windows).

Men hvordan bruger jeg de 5.4GB på HP_Recovery partitionen?

Skal indholdet brændes ud? For det kan da ikke passe med 5.4GB data?
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2007 - 20:14 #1
det er ikke sådan at du har installeret XP med netværkskabel i ? og måske også mangler SP2 ?
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 20:23 #2
SP2 er installeret og Windows er installeret fra CD.

Men det jeg savner er hvordan man bruger Recovery partitionen, eftersom jeg bare gerne vil tilbage til den opsætning computeren blev leveret med.
Avatar billede haverslev Novice
29. marts 2007 - 20:34 #3
HP kører normalt med muligheden for at lave en Recovery,  ved at trykke på F11 tasten under boot (opstart) af pc
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
29. marts 2007 - 20:36 #4
Vil mene du kan komme ind til recovery ved at trykke ALT+F10 under opstart.
http://www.short-media.com/forum/showthread.php?t=8200
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 20:45 #6
Begge links er jeg selv kommet frem til. Men jeg har fået slettet genvejene til System Recovery i startmenuen (og sikkert også på harddisken).

Kan det hentes et sted fra? Jeg kan ikke finde det.

Og ja, det er totalt idioti jeg har bevæget mig ud på, men jeg ville rydde op og var åbenbart LIDT for grundig.
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 20:53 #7
Og forresten.... Ved opstart står der som i siger "F10 - System Recovery". Problemet er bare at jeg ikke kan trykke på F10. Jeg har også prøvet med F11, F12 med Alt og uden Alt, med CTRL og uden CTRL osv. osv. :)
Avatar billede haverslev Novice
29. marts 2007 - 20:57 #8
Hvis du har fået slette opstarts filerne til recovery partitionen, så er der nok kun et par muligheder.
1. Click Start, click All Programs, select System Recovery, and click Create Recovery Disks.

2. at brænde recovery partitionen ud via/med Nero

En anden mulighed er, hvis det er max 90 dage siden du lavede en oprydning, og du ikke har detaktiveret eller ændret på sys.gendannlse, så kunne det være en mulighed.
Systemgendannelse:
Klik på start, klik på programmer, klik på tilbehør, klik på systemværktøjer, klik på systemgendannelse, marker ”Gendan computeren”. klik på næste og vælg en "fed" markeret dato, (før problemet opstod) og klik på næste. Den genstarter og gendanner pc`eren.  Når den har gjort det, kommer der en boks, som klikkes OK på.  Det er muligt at fortryde gendannelsen, ved at gå ind i ”systemgendannelse” og klik på fortryd sidste gendannelse.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 20:59 #9
Vedr. 29/03-2007 20:53:52 du bruger vel ikke USB tastatur?? hvis ja så prøv med et Ps2 tastatur
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 21:08 #10
Nej det er ikke USB tastatur.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 21:09 #11
Så er det da godt nok ejendommeligt at dine taster ikke virker
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 21:14 #12
Tasterne virker, men når jeg trykker på F10 / F11 kommer jeg ind i BIOS og ikke i HP Recovery
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 21:22 #13
OK! når den nu skriver "F10 - System Recovery".  er der så ikke yderlig hjælp at hente i BIOS? for du har vel ikke fejlagtigt slettet "recovery partitionen"??
Avatar billede strych9 Praktikant
29. marts 2007 - 21:24 #14
På maskinen ligger der et software tool til at brænde recovery partitionen ud på en bootbar DVD. Det mindes du også om med en popup første gang du tænder den, og det står temmelig klart i den medfølgende dokumentation til alle HP maskiner. At du så har ignoreret det og slettet alt er jo en brøler du selv må tage på dig.
Recovery med F10 virker ikke længere når du har bustet boot sector på harddisk med en Windows geninstallation.

Du kan købe en recovery DVD til maskinen her. Det er det officielle HP link til den slags, og det er den officielle løsning fra HP til folk der ikke kan RTFM: https://sales.sitel.be/hp/
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 21:31 #15
strych: Jeg er fuldstændigt klar over at det er min egen fejl, det skrev jeg vist også tidligere.

Men det kan da for fanden ikke passe at man ikke kan hente et simpelt tool til at få adgang til den partition, hvori det smarte recovery system ligger.

Det kan da virkeligt ikke passe at en simpel formatering udelukker alle muligheder for at komme tilbage til standardindstillinger?
Avatar billede strych9 Praktikant
29. marts 2007 - 21:43 #16
jow, når man ikke brænder DVD'en så gør det. Jeg skal absolut ikke udelukke at der findes et skummelt hack som kan fixe en recovery DVD direkte ud fra recovery partitionen. Desværre er der ingen her som ved hvordan, og jeg selv som har arbejdet for HP personal systems group i hin tid kender heller ikke en metode. Toolet til at lave DVD'en ligger ikke til download noget sted, så basalt set er du desværre henvist til at betale de 289,- kroner det koster at få en DVD. Jeg må sige at priserne på HP's øvrige reservedele taget i betragtning er 289,- overraskende billigt, og måske er det al den tid du sparer ved at undgå flere hovedbrud værd. - Med mindre der altså er gået sport i det for dig nu. =)
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 21:47 #17
Det er sgu mere princippet i at skulle betale 289,- for at få låst data op jeg allerede har liggende på maskinen.
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2007 - 21:48 #18
du kan slå vis skjulte filer og mapper til, så burde du kunne komme ind på den partion.
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 21:51 #19
det gjorde jeg for hmmm.. en uge siden :)

ellers tak for forsøget :o
Avatar billede strych9 Praktikant
29. marts 2007 - 21:52 #20
Det er korrekt hvad SB siger. Filerne på partitionen er skjulte. Imidlertid er de de svingende fra model til model komprimeret og "låst". Jeg antager at det er på grund af de installationsfiler til den medfølgende OEM software (Intervideo, Sonic etc) som ligger derinde uden kopibeskyttelse, og uden licens for HP til at distribuere på noget medie.
Avatar billede Diojr Praktikant
29. marts 2007 - 21:52 #21
Ok, her er sgu en fyr der har fundet en løsning tror jeg.

Men sikke en procedure jeg skal igennem :)

Går alt vel skriver jeg vel om et par timers tid.
Avatar billede strych9 Praktikant
29. marts 2007 - 22:06 #22
har du et link?
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2007 - 22:07 #23
jeg mener bestemt filer til I386 mappen er der,  og er de det kan du med nlite fra nliteos.com lave en install cd.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2007 - 07:42 #25
Som jeg læser dit problem kan det sammenlignes lidt med http://www.eksperten.dk/spm/767279 hvis det er korrekt kan du løse problemet med en Live-cd f.rks. INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso
Avatar billede Diojr Praktikant
15. september 2007 - 11:40 #26
.
Avatar billede haverslev Novice
15. september 2007 - 11:47 #27
Du skal lige skrive løsningen - en . er ikke nok, andre skal jo kunne læse løsningen
Se her f.eks http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=164
Avatar billede strych9 Praktikant
15. september 2007 - 19:40 #28
Ja, jeg kunne egentlig godt lide at vide hvad du endte med at gøre?