Avatar billede elxx Nybegynder
28. marts 2007 - 21:58 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Computer starter kun op efter makaber procedure!

Hej. Jeg har købt et nyt bundkort til gamle min computer efter det gamle, af ukendte årsager brændte af.

Nu virker den da lidt, men når den har stået et stykke tid slukker den, og vil ikke tænde igen.

Den eneste der virker er følgende:
1. Slukke for strømforsyningen på on/off knappen bag på.
2. Trykke for power knappen på PC'en (den tænder lige op i 1 sek.)
3. Tænde for strømforsyningen igen
4. Tænde for PC'en. Så kører den igen.

Jeg udelukke at computeren bliver for varm.

Mit eneste gæt er, at strømforsyningen er i stykker, netop pga. det sære ritual der skal til, før at den vil tænde.

Nogle ideer, noget jeg ellers kan udelukke?
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 22:01 #1
det man meget vel være din PSU, du kan prøve at tage så meget som muligt fra og se om det hjælper, ændrer det ingenting, er din PDU uden tvivl en meget oplagt synder.
Avatar billede elxx Nybegynder
28. marts 2007 - 22:12 #2
Tak for svaret. Jeg vil lige tilføje et par specs, hvis det kan hjælpe:

P4C 2.8Ghz
AsRock P4i65G (bruger det indbyggede VGA)
512MB Samsung DDR3200
En ældre Seagate barracuda 40GB HDD

Jeg var lige ud og pille ved den. Det kom et blåt lys fra den, med dets tilhørende lyd af en kortslutning (tikk), hvorefter den så slukkede. Jeg er lidt bange for, at det kom fra bundkortet. Håber virkeligt ikke, at jeg skal til at bytte det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. marts 2007 - 22:16 #3
Asrock?
Har haft det - får det aldrig mere.
De er billige, men dårlige.

Kan meget vel være dit bundkort.
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 22:20 #4
hvor kom der blåt lys fra ? (og det er aldrig godt medmindre det er fra en pære/lampe!)
Avatar billede elxx Nybegynder
28. marts 2007 - 22:37 #5
Jeg så ikke hvor det kom fra. Hørte bare lyden at elektricitet der strejker. Jeg /tror/ det kom fra et molex stik, men ikke sikker. Havde overvejet at klippe det af, for at se om det vil hjælpe for det ser ikke ud til, at der er noget galt med det.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. marts 2007 - 23:35 #6
Tillad mig at være lidt banal, men har du set, om cpu ventilatoren løber rundt?
Asrock! Tja det er åbenbart som man er heldig til. Jeg har kørt længe, og problemfrit
med Asrock 339SL132-eSata2.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 07:56 #7
Jeg ville prøve at låne en strømforsyning fra en anden maskine og se om fejlen stadig kommer
Avatar billede elxx Nybegynder
29. marts 2007 - 08:56 #8
Jo, CPU køleren virker som den skal, og CPU'en har en passende temperatur.
Avatar billede huset Praktikant
29. marts 2007 - 11:37 #9
"Nu virker den da lidt, men når den har stået et stykke tid slukker den, og vil ikke tænde igen."

Sidder det korrekt antal og korrekte placering af messingstudser under bundkortet. Placering af disse kan kortslutte kortet uden problemer. Kommer selvfølgelig an på om dit kort er monteret på disse messing studser.
Avatar billede huset Praktikant
29. marts 2007 - 11:43 #10
Er noget brændt af burde du kunne lugte det ?

Din beskrivelser tyder jo klart på du har brændt noget af.
Du kunne evt tjekke at CPU køleren har fuld kontakt til processoren. Her mener je den ikke sidder skævt.

Jeg kunne dog godt mistænke placeringen af omtalte studser som en kortslutningsfaktor.
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2007 - 11:49 #11
hvis det var messing studserne, ville der være en kortslutning hele tiden.
Avatar billede huset Praktikant
29. marts 2007 - 11:53 #12
Netop:
2. Trykke for power knappen på PC'en (den tænder lige op i 1 sek.)

Hertil kan denne fejl sagtens komme hvis ikke processor og sokkel har 100% kontakt.
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2007 - 11:59 #13
nej for så ville bundkortet være kortsluttet konstant, og derved også ens PSU, det er logik for burhøns.
Avatar billede huset Praktikant
29. marts 2007 - 12:04 #14
Så er jeg ikke en burhøne for jeg har fejlfundet på dette problem utallige gange og fundet en studs som issue, men når du sier det SB, så må det jo være sandt da du ved alt.
Avatar billede huset Praktikant
29. marts 2007 - 12:14 #15
Du kunne evt tjekke om dine RAM sidder som de skal i soklen. Altså om det er presset korrekt på plads.
Avatar billede strych9 Praktikant
29. marts 2007 - 21:19 #16
Dit nye bundkort kan jo være DOA. Jeg har en "gut feeling" at det er bundkortet. De plejer jo at gå i stykker ret hurtigt (dvs indenfor 2-3 dage) hvis de er fejlbehæftede.
Gør som helgec siger og lån en strømforsyning at teste med. Det er langt det hurtigste.
Avatar billede elxx Nybegynder
04. september 2007 - 10:44 #17
Så ud til, at det var en kortslutning.