Avatar billede scorp-d Nybegynder
28. marts 2007 - 12:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lave Serielt signal til dtmf og tilbage.

Hej...

Jeg ville bare lige høre om der er en snedig måde at tage et serielt signal og lave det om DTMF, uden at tage det igennem en computer som jeg gør nu.

Jeg vil have sendt et serielt signal over GSM-nettet til min computer.

Leder altså efter noget hardware som kan gøre dette.

På forhånd tak
Scorp-D
Avatar billede scorp-d Nybegynder
28. marts 2007 - 12:26 #1
f.eks som her :

joystick ------> konverter -----> mobil------> mobil------> konverter------> computer
<serielt>      <dtmf>          <dtmf>      <dtmf>        <serielt>        <serielt>

Hvor et joystick sender et serielt signal ud som konverteren laver om til dtmf, hvilket så bliver sendt over GSM-nettet.

Derefter konverteres dtmf signalet om til et serielt signal igen og computeren læser det.

skal det egentligt ikke være 2 vejs så ? altså hvor hver konverter både kunne encode og decode ?
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 12:51 #2
hvis du bare vil have et serielt signal, hvorfor så lave det om til DTMF ?
Avatar billede scorp-d Nybegynder
28. marts 2007 - 12:59 #3
Fordi det skal kunne sendes via lyd... altså også f.eks. igennem 2 vejs radioer....
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 13:15 #4
det fatter jeg ikke du vil, når der allerede er seriel interface i så godt som alle telefoner. (og din overførelses hastighed med DTMF toner bliver noget i stil med 300baud på den måde)
Avatar billede scorp-d Nybegynder
28. marts 2007 - 13:22 #5
Mest fordi det er gratis at bruge radioer, men ville gerne først have prøvet det på en mobil, før gik ud og købt 4 radioer.

Hvordan kobler jeg så f.eks. et joystick til en mobil og modtager det signal på en anden mobil?
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 13:29 #6
det er ikke nemmere at gøre det på en radio, så skal du lave control kredsløb der kan styre radioen så de ved hvornår de skal sende og modtage (de fleste radioer er jo envejs systemer)

Nu kan et joystick jo være alt fra 4 kontakter og opefter, til 2 potentiometre, men signalet skal digitaliseres, og laves om til et serielt signal, der vil det være nemmest med en ADC med seriel output.
Avatar billede scorp-d Nybegynder
28. marts 2007 - 14:14 #7
Ja os derfor jeg skrev 4 radioere(på 2 frekvenser)...

Men nu mente jeg ikke at det kun skulle være et joystick... men mere såen at man kunne tilslutte flere forskelligem slags enheder til den(selvfølgelig kun én af gangen)via seriel-port som de brugte i forvejen.
Avatar billede gyraf Nybegynder
29. marts 2007 - 10:50 #8
..hvorfor ikke bare købe et "rigtigt" RC fjernstyringsanlæg - de koster næsten ingenting nu om dage..?

Jakob E.
Avatar billede scorp-d Nybegynder
29. marts 2007 - 10:54 #9
Fordi som jeg skrev før, så skal det ikke kun bruges til et joystick...
Skal bruge det til at styre enheder som bruger seriel port(eller usb) over længere afstand.
Avatar billede klaro Nybegynder
16. april 2007 - 23:28 #10
Der findes både sender og modtager chips til DTMF. Og det med baudrate, skal du ikke tage dig af, for signalet er flere der lægges sammen og det gør at hvis du bruger det rigtigt kan du fiktisk godt få rimeligt legetøj til at virke.
Avatar billede scorp-d Nybegynder
11. maj 2008 - 20:41 #11
Post lukket.
Avatar billede klaro Nybegynder
12. maj 2008 - 22:50 #12
En lille kommentar.
Hvis du bruger analog Joysticks kan du lave en lille ved hjælp af et par modstande og dioder og måske om tvungent 4 transistorer. disse bruges til at styre 2, 4, 6 og 8 og måske 5 som værende uberørt. Derudover har du så 5 knapper til overs.