Avatar billede dragonbook Nybegynder
26. marts 2007 - 09:36 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Interpolere mellem data

Jeg har to ark, det ene ark er et ark med data med følgende to kolonner:

A
Længde

B
Tid

Ark nummer to:
A
Registreret længde:

B
Tid
?

Kolonne B i ark 2 henter data fra ark 1 ved at søge på længden via funktionen, LOPSLAG.
Problemet er bare at der ikke altid er en længde i data arket som passer præcis til et opslag.
Som det ses ovenover markeret med ? kan disse ikke findes da de ikke eksistere i dataarket.

Er det muligt at lave en funktion der bevirker at de registrerede længder 580, 600 0g 1200 kan udregnes ved at interpolere mellem dataen i data arket. Således at der ved "Registreret længde" på 580 interpoleres mellem 100 og 120
ved 600 mellem 100 og 120 samt ved 1200 mellem 140 og 250.

Sig til hvis I har brug for yderligere præcisering.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede fldu Nybegynder
26. marts 2007 - 10:51 #1
hvad med at lave en regression på de målinger du har. fx en lineær reg med skæring (0,0)på de 4 målinger i ark 1 giver funktionen tid=0.18599*længde.

Public Function tid(l As Double) As Double

tid = 0.18599 * l

Exit Function

End Function
Avatar billede mrgumble Nybegynder
28. marts 2007 - 13:08 #2
Du har to kolonner med målt tid vs. længde. Hvis vi forudsætter, at der er en linære sammenhæng skal du blot, som fldu beskriver, lave en linære regression. Dem kan du se, hvis du laver en graf af dine data.
Hvis det skal gøres lidt mere dynamisk (sæt nu du tilføjer eller ændre målte data) kan du gøre to ting: lave en komplet lineære regression (nemt) eller beregne tendensliniens hældning (ligeså nemt).

For at lave den lineære regression marker du 2 x 1 celle (dvs. lige ved siden af hinanden). I den første begynder du at skrive "=linregr(" og parametrene dukker op. Til Y-værdierne vælger du den målte tid, til X-værdierne længderne. Her kommer det vigtige, du skal ikke blot trykke enter når du er færdig med at indtaste funktionen - du skal trykke Ctrl+Shift+Enter - så får du en matrix, hvor flere celler har samme funktion. I den første celle har du hældningen, i den anden har du skæringen med y-aksen.
Alternativt kan du bruge funktionen "Tendens", som kun returnerer hældingen.

Når du så skal beregne den nye tid gør du som fldu skriver, blot uden VBA. I din celle skriver du:
=$Cellemedhældningen * cellemedlængden.

Trylle trylle trylle...