Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
25. marts 2007 - 22:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ORDER by problem!

Jeg har lavet en lille tabel med en kampoversigt.

www.divinium.dk/xg

Det jeg har problemer med er, at lave 2 order by i samme query (grunden er at den først skal order by noget, og hvis det den order by er ens skal den order by noget andet)

<?

$query = mysql_query("SELECT * FROM liga ORDER by v*2+u, vr-tr DESC");
    while($liga = mysql_fetch_array($query)) {

?>

DEFINITIONER:

v*2+u:
v = vundne kampe
u = uafgjorte kampe

vr-tr:
vr = vundne runder
tr = tabte runder

---

Det betyder altså at den først skal order by v*2+u og derefter vr (som er henholdsvis point og vundne runder MINUS tabte runder)
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
25. marts 2007 - 22:20 #1
Det er lidt forvirrende det jeg har skrevet :P

Men først skal den sortere efter POINTS

Hvis POINTS er det samme for nogen hold, skal den i de tilfælde sortere efter +RUNDER

POINTS = v*2+u
+RUNDER = vr-tr

(v*2+u = vundne kampe * 2point + uafgjorte kampe (* 1point))
(vr-tr = vundne runder - tabte runder)
Avatar billede simsevu Juniormester
26. marts 2007 - 10:12 #2
hmm idé..
lave en række i din table, der indeholder dataen fra +/- og gør det til en int()..
kald den evt results.

også bagefter ORDER by results DESC
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
26. marts 2007 - 16:08 #3
Problemet er såmænd ikke at få de rigtige resultater frem, problemet er at lave 2 order by :p
Avatar billede algizoft Nybegynder
26. marts 2007 - 20:24 #4
Jeg har ikke testet det, men prøv dette.

SELECT *,(v*2+u) AS point, (vr-tr) AS runder FROM liga ORDER BY point, runder DESC
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
27. marts 2007 - 21:32 #5
simsevu > Det besvarer ikke spørgsmålet :/

algizoft > Virker ikke..

----

Nu har jeg lavet rækkerne i tabellen.. Så point = point og runder = results

$query = mysql_query("SELECT * FROM liga ORDER by point,result DESC");

Den her sorterer dog ikke rigtigt..

www.divinium.dk/xg

Og når jeg skriver ASC kommer det bare i en lidt anden rækkefølge.. Så det virker ikke ordentligt, nogen der kan løse det?
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
27. marts 2007 - 21:44 #6
sd
Avatar billede algizoft Nybegynder
27. marts 2007 - 22:08 #7
Du mangler da en DESC så jeg lige

SELECT * FROM liga ORDER by point DESC,result DESC