Avatar billede krummel Juniormester
24. marts 2007 - 23:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

<input value slet

Jeg har følgende:
<input name="max" type="text" value="til" size="10" maxlength="4"/>

Som default står der "til" i boksen, men jeg vil gerne have at når brugeren klikker på boksen bliver "til" slettet automatisk. Er det noget med onclick eller onfocus eller??
Avatar billede kjole Nybegynder
24. marts 2007 - 23:52 #1
<input id="max" type="text" value="til" size="10" maxlength="4" onclick="document.getElementById('max').value = '' "/>
Avatar billede kjole Nybegynder
24. marts 2007 - 23:53 #2
Læg mærke til at name er skiftet ud med id for at overholde xhtml recommendationen
Avatar billede krummel Juniormester
25. marts 2007 - 00:10 #3
I mellemtiden fandt jeg denne som også virker
onFocus="this.value = ''"
Er den ene bedre end den anden?

Ang. ID og Name. Jeg har altid brugt name - er det bedre at bruge id? hvilken kan flest browsere læse?
Avatar billede kjole Nybegynder
25. marts 2007 - 00:25 #4
Brug ID-tagget, da det er xhtml valid.
Angående funktionerne så virker den ene på fokus og den anden når der bliver klikket i feltet. Brug fokus da TAB-navigering også vil fjerne teksten.
Avatar billede windcape Praktikant
25. marts 2007 - 01:22 #5
kjole

Det var dog noget fis.. du skal stadig bruge name hvis dit input bruges i en form, da ingen browsere sender POST data der benytter ID'et

Derudover findes document.getElementByName også i f.eks. Mozillas Javascript API.

Man bør bruge BÅDE name og id, name til form/data håntering, og ID til DOM manipulation / javascript
Avatar billede windcape Praktikant
25. marts 2007 - 01:24 #6
og "this" refferer til det element du har tilføjet din onX attribute på, derfor er det slet ikke nødvendigt med document.getElementById i dette eksempel.
Avatar billede roenving Novice
25. marts 2007 - 23:17 #7