Avatar billede zorci Nybegynder
23. marts 2007 - 07:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Javascript regex, problemer med danske tegn

Jeg kan se, at der er flere der har problemer med dette, men jeg kan ikke finde nogen svar som angiver en korrekt løsning.

Jeg vil gerne finde hele ord i en tekst. Eksempelvis ordet "dav". Problemet er, at jeg med almindelig wordboundary \b + ord + \b finder alle "dav" men også "dav" i "daværende". Det samme gør sig gældende med ordet "rende". Også her kommer daværende med ud. Problemet er, at æøå ikke opfattes som en karakter.

Med negativ lookahead kan jeg løse problemet med "rende" i stil med: (?!=[æøåÆØÅ]) men jeg kan ikke løse det med "dav" da javascript ikke udnerstøtter negativ lookbehind. Altså: (?<![æøåÆØÅ]).

Jeg ville gerne skrive (?!=[æøåÆØÅ]) + ord + (?<![æøåÆØÅ]), men det virker altså ikke i Javascript.

Er der nogen der har et bud på en anden løsning? Det er vigtigt at jeg ikke får mellemrum eller komma etc. med foran eller bagved ordet. Kun det rene ord er jeg interesseret i.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede zorci Nybegynder
23. marts 2007 - 19:05 #1
Det skulle selvfølgelig være omvendt:

(?<![æøåÆØÅ]) + ord + (?!=[æøåÆØÅ])

:)
Avatar billede zorci Nybegynder
23. marts 2007 - 22:22 #2
Ak og ve. Sådan her: (jeg er vist lidt søvnig)

(?<![æøåÆØÅ]) + ord + (?![æøåÆØÅ])
Avatar billede montago Praktikant
05. oktober 2007 - 12:16 #3
http://www.mdk-photo.com/Javascript/CambridgeEncode.html

kan du kigge lidt efter hvordan jeg finder hvert ord...

men /(\b)([\wæøå]+)(\b)/gi vil finde alle ord adskildt
Avatar billede montago Praktikant
05. oktober 2007 - 12:16 #4
Avatar billede zorci Nybegynder
22. oktober 2007 - 15:19 #5
Hej Montage.

Jeg har set dit svar, men ikke haft tid til at kigge på det. Men tak for det. Jeg skal nok vende tilbage når jeg har set om det hjælper mig. :)
Avatar billede montago Praktikant
22. oktober 2007 - 15:52 #6
jeg har lavet et nyt tool siden sidst:

www.mdk-photo.com/Regex hvor man kan lege med regex :) med indbygget reference ;)