Avatar billede terkel-g Nybegynder
22. marts 2007 - 21:29 Der er 9 kommentarer

Php User agent

Hej alle eksperter!
Jeg vil gerne lave en lille boks til min hjemmeside hvor en bruger kan se nogle informationer om sin computer/browser.. kan godt php men fatter bare ikke hvordan HTTP_USER_AGENT virker (hvis det er den function man skal bruge..
Avatar billede radion Nybegynder
22. marts 2007 - 22:16 #2
du bruger den predefinerede variabel $_SERVER

med den kan du på det link, jeg sendte før, se, hvilke informationer du kan få fat i

hvis du gerne vil vise browser info kan du fx

<?
echo $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'];
?>
Avatar billede terkel-g Nybegynder
23. marts 2007 - 14:23 #3
Tak Radio.. men kan man ikke stille det lidt pænere op fx
Browser: Firefox
System: Windows xp

o.s.v
Avatar billede radion Nybegynder
23. marts 2007 - 17:29 #4
jo, det kan du godt, men, så skal du jo bare ind og dissikere i den output streng du får.. finde ud af om det er en gecko, hvis det er det, så skal der skrives "firefox" osv osv
Avatar billede terkel-g Nybegynder
23. marts 2007 - 17:32 #5
Radion kan du ikke lige skrive et svar så jeg kan give dig point
Avatar billede radion Nybegynder
23. marts 2007 - 17:51 #6
hep.

fandt lige en funktion til dig.. den bestemmer primært browser, men, det kan være den kan hjælpe dig :)

function browser_detection( $which_test )
{
    /* sample:

$a_browser_data = browser_detection('full');
if ( $a_browser_data[0] !== 'msie' )
{
    execute the non msie conditions
}
else// if it is msie, that is
{
    if ( $a_browser_data[1] >= 5 )
    {
        execute the ie stuff
    }
*/
    // initialize variables
    $browser_name = '';
    $browser_number = '';
    // get userAgent string
    $browser_user_agent = ( isset( $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] ) ) ? strtolower( $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] ) : '';
    //pack browser array
    // values [0]= user agent identifier, lowercase, [1] = dom browser, [2] = shorthand for browser,
    $a_browser_types[] = array('opera', true, 'op' );
    $a_browser_types[] = array('msie', true, 'ie' );
    $a_browser_types[] = array('konqueror', true, 'konq' );
    $a_browser_types[] = array('safari', true, 'saf' );
    $a_browser_types[] = array('gecko', true, 'moz' );
    $a_browser_types[] = array('mozilla/4', false, 'ns4' );

    for ($i = 0; $i < count($a_browser_types); $i++)
    {
        $s_browser = $a_browser_types[$i][0];
        $b_dom = $a_browser_types[$i][1];
        $browser_name = $a_browser_types[$i][2];
        // if the string identifier is found in the string
        if (stristr($browser_user_agent, $s_browser))
        {
            // we are in this case actually searching for the 'rv' string, not the gecko string
            // this test will fail on Galeon, since it has no rv number. You can change this to
            // searching for 'gecko' if you want, that will return the release date of the browser
            if ( $browser_name == 'moz' )
            {
                $s_browser = 'rv';
            }
            $browser_number = browser_version( $browser_user_agent, $s_browser );
            break;
        }
    // which variable to return
    if ( $which_test == 'browser' )
    {
        return $browser_name;
    }
    elseif ( $which_test == 'number' )
    {
        return $browser_number;
    }

    /* this returns both values, then you only have to call the function once, and get
    the information from the variable you have put it into when you called the function */
    elseif ( $which_test == 'full' )
    {
        $a_browser_info = array( $browser_name, $browser_number );
        return $a_browser_info;
    }

// function returns browser number or gecko rv number
// this function is called by above function, no need to mess with it unless you want to add more features
function browser_version( $browser_user_agent, $search_string )
{
    $string_length = 8;// this is the maximum  length to search for a version number
    //initialize browser number, will return '' if not found
    $browser_number = '';

    // which parameter is calling it determines what is returned
    $start_pos = strpos( $browser_user_agent, $search_string );

    // start the substring slice 1 space after the search string
    $start_pos += strlen( $search_string ) + 1;

    // slice out the largest piece that is numeric, going down to zero, if zero, function returns ''.
    for ( $i = $string_length; $i > 0 ; $i-- )
    {
        // is numeric makes sure that the whole substring is a number
        if ( is_numeric( substr( $browser_user_agent, $start_pos, $i ) ) )
        {
            $browser_number = substr( $browser_user_agent, $start_pos, $i );
            break;
        }
    return $browser_number;
}
Avatar billede radion Nybegynder
23. marts 2007 - 17:51 #7
og svar
Avatar billede terkel-g Nybegynder
23. marts 2007 - 18:04 #8
Hey mange tak scriptet! fedt
Avatar billede terkel-g Nybegynder
23. marts 2007 - 18:09 #9
ups taste fejl*